Objednávka

Soumrak dne

Soumrak dne
Audiokniha

82 % (671 Hodnocení)

Soumrak dne

82 % (671 Hodnocení)

Podrobnosti

O knize

Pan Stevens byl celý život loajálním, oddaným, uctivým a pečlivým majordomem na Darlingtonském panství. Jeho pojetí svědomité služby má však za následek hradbu upjatosti, přes kterou si nikdy nedovolil projevit ani ty nejzákladnější city. Když jeho letitý zaměstnavatel prodá své sídlo zbohatlickým Američanům, pokusí se...
Pan Stevens byl celý život loajálním, oddaným, uctivým a pečlivým majordomem na Darlingtonském panství. Jeho pojetí svědomité služby má však za následek hradbu upjatosti, přes kterou si nikdy nedovolil projevit ani ty nejzákladnější city. Když jeho letitý zaměstnavatel prodá své sídlo zbohatlickým Američanům, pokusí se zrekapitulovat svůj...
Pan Stevens byl celý život loajálním, oddaným, uctivým a pečlivým majordomem na Darlingtonském panství. Jeho pojetí svědomité služby má však za následek hradbu upjatosti, přes kterou si nikdy nedovolil projevit ani ty nejzákladnější city. Když jeho letitý zaměstnavatel prodá své sídlo zbohatlickým Američanům, pokusí se zrekapitulovat svůj život, který hrdě položil na oltář abstraktnímu ideálu, aniž by se dosud odvážil reflektovat, čemu to vlastně bez oddechu sloužil. Nejznámější román Kazuo Ishigura, který obdržel Nobelovu cenu za Literaturu 2017. Podle románu vznikla stejnojmenná filmová adaptace (režie James Ivory, 1993) s Anthonym Hopkinsem a Emmou Thompsonovou v hlavních rolích. Kazuo Ishiguro (*1954) Britský spisovatel japonského původu strávil rané dětství v Japonsku, ale již jeho v šesti letech se celá rodina přestěhovala do Velké Británie, kde Ishiguro také vystudoval (od základní školy po univerzitu v Kentu). V roce 1981 publikoval první povídky a o rok později vyšel jeho první román A Pale View of Hills. Pět let poté následoval další román Malíř pomíjivého světa (Argo, 1999), který byl nominován do užšího výběru na prestižní Bookerovu cenu. Tu nakonec získala roku 1989 autorova třetí kniha Soumrak dne (Leda, 2010, 2016), která byla zfilmována s Anthonym Hopkinsem a Emmou Thompsonovou v hlavních rolích (režie James Ivory, 1993). Na Bookerovu cenu pak byly nominovány i jeho další romány Když jsme byli sirotci (Barrister & Principal, 2005) a Neopouštěj mě (BB art, 2007) – druhý jmenovaný se rovněž dočkal filmové adaptace, v níž si zahráli Keira Knightley, Carey Mulligan a Andrew Garfield (režie Mark Romanek, 2010). Česky vyšla také sbírka povídek Nokturna (Plus, 2010) a román Pohřbený obr (Argo, 2017). V roce 2017 obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Jan Vlasák (* 1943) Narodil se v Čáslavi, vystudoval brněnskou JAMU a následně se stal členem souboru divadla v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami, v současné době je členem souboru Městských divadel pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowsky, Svět pod hlavou) a filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory).

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

82%

(671 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

22.10.2020

38

V jednotlivostech tragikomické až absurdní, například scéna s umírajícím otcem, celkově mrazivé. Je to jedna z těch knih, kdy máme chuť si celou knihu přečíst hned znova (a to se mi věru moc často nestává), protože teprve na konci si uvědomíme, co všechno běželo pod povrchem celého dění, jakýsi tajný příběh, který můžeme sledovat jen z náznaků. A na závěr otázky – promarnil hlavní hrdina zbytečně svůj...
V jednotlivostech tragikomické až absurdní, například scéna s umírajícím otcem, celkově mrazivé. Je to jedna z těch knih, kdy máme chuť si celou knihu přečíst hned...
V jednotlivostech tragikomické až absurdní, například scéna s umírajícím otcem, celkově mrazivé. Je to jedna z těch knih, kdy máme chuť si celou knihu přečíst hned znova (a to se mi věru moc často nestává), protože teprve na konci si uvědomíme, co všechno běželo pod povrchem celého dění, jakýsi tajný příběh, který můžeme sledovat jen z náznaků. A na závěr otázky – promarnil hlavní hrdina zbytečně svůj život nepodstatnými prioritami, a nebo nemohl žít jinak, protože byl prostě byl takový; potlačil svoje city v zájmu dokonalého profesního života, a nebo nikdy žádné city neměl a jeho odtažitost byla jeho základní vlastností…? Nebo všechno dohromady? Snad v závěru se leccos odhalí, ale zase jen tak náznakově, lehounce (tady vidím tu „japonskou stopu“ autora). Nakonec i ve čtenáři zůstane pocit smutku a prázdnoty. Velké plus za překlad. Snad to nebude neuctivá poznámka, ale v některých okamžicích (např. chvíle, kdy se Stevens lopotně učil vtipně odpovídat) mi hlavní hrdina tak trochu připomněl Krytona z Červeného trpaslíka a jeho snahu naučit se lhát…
Číst více Číst více
23.8.2021

28

Paměť je děravá a dokáže klamat! Na to pamatujte při čtení…sentimentálního a skoro smutného, ale i hravého a skoro veselého vyprávění majordoma Stevense. V pomalém rytmu bloudí vzpomínkami, rekapituluje svůj život a přitom přemýšlí … „Víte, co přesně je „velikost“? Kde nebo v čem ji hledat? … otázka, která připomíná jinou … jež je předmětem častých sporů: Jaký je skutečně „velký“ majordom?“...
Paměť je děravá a dokáže klamat! Na to pamatujte při čtení…sentimentálního a skoro smutného, ale i hravého a skoro veselého vyprávění majordoma Stevense. V...
Paměť je děravá a dokáže klamat! Na to pamatujte při čtení…sentimentálního a skoro smutného, ale i hravého a skoro veselého vyprávění majordoma Stevense. V pomalém rytmu bloudí vzpomínkami, rekapituluje svůj život a přitom přemýšlí … „Víte, co přesně je „velikost“? Kde nebo v čem ji hledat? … otázka, která připomíná jinou … jež je předmětem častých sporů: Jaký je skutečně „velký“ majordom?“ Stevensovo přemítání ho dovede až … k poznání? … spíš, možná k porozumění – vlastnímu sebeklamu, … anebo možná, k uvědomění si – síly emocí. Těmi totiž Stevens opravdu příliš nevládne, spíš se dá rovnou říct, že je to pro něj svět téměř neznámý, čehož důsledky pak mohou být … dost devastující! Laskavost totiž vážně nelze nahradit důstojností! Příběh o sebezahleděnosti a sebeodcizení, ale taky o sebepřijetí a sebezařazení … tedy o tom, když v podstatě nejste schopni v rozhodujících životních momentech souznít s vlastním životem, když nemáte tak úplně sami sebe „na povel“ v tom, co děláte … ať už pod tíhou společenských konvencí, nebo v důsledku mimořádně silného sklonu ke „konformitě“ ... „člověk pak žije … spíš 'v názorech druhých' než v sobě samém" ... pak už totiž nejste tak úplně autory vlastních rozhodnutí, a to může být zjištění, ve chvíli, kdy do svého života pozvete emoce, dost bolestné. Přesto Stevensův příběh o důsledcích života ze kterého jste vytěsnili vlastní pocity, abyste nakonec zjistili, že bez nich to opravdu nejde, není příběh smutný … jak jsem psala na začátku je jen skoro smutný, protože je zároveň i skoro veselý :-) ... ne vždy se totiž situace okolo špatného předvídání možných důsledků a jistých očekávání v rámci svých rozhodnutí zvrtne tím méně vhodným způsobem :-).
Číst více Číst více

Více od autora:

Kazuo Ishiguro

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat