Objednávka

Získejte slevu na nákup až 500 Kč. 

Popis jednoho zápasu

Recenze(135)

74 %

(135 Recenzí)

Jazyk

čeština

Próza Popis jednoho zápasu je prvním Kafkovým rozsáhlejším literárním pokusem, který se dochoval. Je to typ experimentální literatury, avšak ne ve smyslu programového experimentu, jaký známe ze soudobého i pozdějšího modernismu a avantgardy. Autor si tu – chtěje zachytit vnější, ale především svůj...
Próza Popis jednoho zápasu je prvním Kafkovým rozsáhlejším literárním pokusem, který se dochoval. Je to typ experimentální literatury, avšak ne ve smyslu programového experimentu, jaký známe ze soudobého i pozdějšího modernismu a avantgardy. Autor si tu – chtěje zachytit vnější, ale především svůj vnitřní svět naprosto...
Próza Popis jednoho zápasu je prvním Kafkovým rozsáhlejším literárním pokusem, který se dochoval. Je to typ experimentální literatury, avšak ne ve smyslu programového experimentu, jaký známe ze soudobého i pozdějšího modernismu a avantgardy. Autor si tu – chtěje zachytit vnější, ale především svůj vnitřní svět naprosto přesně a autenticky, bez ohledu na literární konvence a vzory – doslova zkoušel, jak, či zda vůbec, dovede vyjádřit to, co vidí, i své nálady, afekty, zážitky, ale také, v neposlední míře, své fantazie a sny.

Popis jednoho zápasu dává možnost nahlédnout do počátků procesu, v němž krystalizoval Kafkův specifický, ve 20. století s ničím nesrovnatelný způsob psaní a znázorňování světa. Celý text pozůstává z řady víceméně samostatných úseků bez vzájemné souvislosti, která by ukazovala na nějaký jednotný ideový záměr nebo dějový plán. O psychologické motivaci jednání postav nemůže být řeč, postavy nepředstavují žádné pevně dané charaktery. Ani sám vypravěč v první osobě není uchopitelný jako jednotná instance.
V atmosféře textu lze vysledovat zřetelný pocit ohrožení, ale není to spíš nespokojenost sama se sebou, pocit trapnosti z vlastní existence? Zřejmé je, že na takové otázky se Kafka svým textem nesnaží dávat žádné odpovědi; pouze konstatuje jisté stavy, podává „popis“. Což platí pro celé vydávané životní dílo.
Popis jednoho zápasu je z tohoto hlediska prvním vyjádřením toho, že Kafka přikládal svému „psaní“ přímo existenciální závažnost: psaní pro něj byla životní potřeba či nutnost, jediná činnost, jež ho cele naplňovala; takové naplnění mu, jak si postupně uvědomoval, nemohlo poskytnout povolání, manželství, společenské postavení či jiné konstanty života. Účelem (a pro něj samého zdůvodněním) již tohoto raného textu tedy pro něj nebylo napsat kus literatury, nýbrž „popsat“, tj. sepsat si z duše všechny možné obavy, nejistoty a nenaplněné potřeby, s nimiž se nedokázal vyrovnat v reálném životě. Kafka tedy nepsal, aby oslovil čtenáře, nýbrž psal takříkajíc pro sebe – a úžasný, dodnes nevysvětlený paradox jeho odkazu je, že tím svým psaním pro sebe oslovil a hluboko zasáhl tolik čtenářů jako málokterý spisovatel 20. století.

Tištěná kniha - brožovaná

rok vydání 2024

262 Kč

Běžná cena 298 Kč

Ušetříte 36 Kč

Očekávané doručení 6.5.

Skladem > 5 ks

Podrobnosti

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

74%

(135 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

26.12.2024
Jak to ten Kafka psal? Měl předem promyšlený plán díla nebo ("surrealisticky") věřil ve svou (automatickou) imaginaci? S jeho prózou je to jako s krajinou v jeho vyjádření: "Ta krajina mě ruší v přemýšlení..., rozhoupává mé úvahy jako řetězové mosty v hněvivém proudu. Je krásná a proto chce být pozorována." ( str. 49). Ono vůbec Kafkovy expresionistické věty jsou magické jako Praha, dějiště jeho...
Jak to ten Kafka psal? Měl předem promyšlený plán díla nebo ("surrealisticky") věřil ve svou (automatickou) imaginaci? S jeho prózou je to jako s krajinou v jeho...
Jak to ten Kafka psal? Měl předem promyšlený plán díla nebo ("surrealisticky") věřil ve svou (automatickou) imaginaci? S jeho prózou je to jako s krajinou v jeho vyjádření: "Ta krajina mě ruší v přemýšlení..., rozhoupává mé úvahy jako řetězové mosty v hněvivém proudu. Je krásná a proto chce být pozorována." ( str. 49). Ono vůbec Kafkovy expresionistické věty jsou magické jako Praha, dějiště jeho povídky (" Jakmile jsem drobnými krůčky vyšel z domu, přepadlo mě nebe a měsíc a hvězdy a veliká klenba a náměstí s radnicí, mariánským sloupem a kostelem. Klidně jsem vykročil ze stínu do měsíčního světla, rozepjal si svrchník a vyhříval se, pak jsem zvednutím rukou utišil šum noc a počal jsem uvažovat: "(str. 87) Už v téhle prvotině (?) je přes její nejednoznačnost (nebo spíše pro ni) autorem geniálním.
Číst více Číst více
16.7.2024
Objeveno v antikvariátu v Praze, zkrášleno obrázky od mého oblíbence Slívy, text mi ovšem zůstal zahalen do hávu neporozumění. Ale jednou na toho Kafku vyzraju (dozraju) !
Objeveno v antikvariátu v Praze, zkrášleno obrázky od mého oblíbence Slívy, text mi ovšem zůstal zahalen do hávu neporozumění. Ale jednou na toho Kafku vyzraju...
Objeveno v antikvariátu v Praze, zkrášleno obrázky od mého oblíbence Slívy, text mi ovšem zůstal zahalen do hávu neporozumění. Ale jednou na toho Kafku vyzraju (dozraju) !
Číst více

Více od autora:

Franz Kafka

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat