Objednávka

Rozprava o dobrovolném otroctví

Rozprava o dobrovolném otroctví
Tištěná kniha

85 % (24 Hodnocení)

Rozprava o dobrovolném otroctví

85 % (24 Hodnocení)

Tištěná kniha - vázaná s laminovaným potahem

rok vydání 2011

188 Kč

Běžná cena 229 Kč

Ušetříte 41 Kč

Skladem > 5 ks

Podrobnosti

O knize

Rozprava o dobrovolném otroctví vznikla roku 1549 a v tištěné formě vyšla prvně v roce 1576. V českém jazyce vychází poprvé. Autorem je Étiennne de La Boétie. Proč vlastně lidé souhlasí se svým vlastním zotročením? Proč na ně přistupují? Proč dobrovolně, ba ochotně slouží? Proč poslouchají a podporují zlou vládu, která...
Rozprava o dobrovolném otroctví vznikla roku 1549 a v tištěné formě vyšla prvně v roce 1576. V českém jazyce vychází poprvé. Autorem je Étiennne de La Boétie. Proč vlastně lidé souhlasí se svým vlastním zotročením? Proč na ně přistupují? Proč dobrovolně, ba ochotně slouží? Proč poslouchají a podporují zlou vládu, která ve společnosti vždy...
Rozprava o dobrovolném otroctví vznikla roku 1549 a v tištěné formě vyšla prvně v roce 1576. V českém jazyce vychází poprvé. Autorem je Étiennne de La Boétie. Proč vlastně lidé souhlasí se svým vlastním zotročením? Proč na ně přistupují? Proč dobrovolně, ba ochotně slouží? Proč poslouchají a podporují zlou vládu, která ve společnosti vždy tvoří pouze mizivou menšinu? Proč si sami vytváří své vlastní tyrany? Proč si volí své neštěstí? Jak je možné, že lidé bojují za své zotročení jako za svou spásu? A jak se mohou (tedy jak se my můžeme) vymanit z okovů oné masochistické slasti, z okovů, které nás dnes možná svírají ještě pevněji než v době vzniku La Boétieho Rozpravy o dobrovolném otroctví? „Jak je možné, že tolik lidí, městeček, měst a národů častokrát snáší vládu jediného tyrana, jenž se nemůže prokázat jinou mocí než tou, kterou mu sami tito lidé svěřili; jenž jim může škodit pouze do té míry, jakou jsou oni sami ochotni strpět; jenž jim může ubližovat pouze v případě, že oni sami se mu raději podřídí, než aby se mu protivili. Zajisté je to věc vskutku zvláštní, a přitom tak běžná, že by nad tím měl člověk spíše smutnit nežli žasnout – miliony milionů lidí bídně posluhují a ohýbají hřbet nikoli proto, že by je k tomu donutila síla větší než oni, nýbrž pouze a jedině proto, že je patrně okouzlilo a zmámilo jméno jednoho, jehož se nemusí ale bát, protože je sám, ani ho nemusí milovat, protože s nimi zachází nelidsky a krutě.“ „Co vede všechny tyto lidi k tomu, aby se nechávali okrádat, zbídačovat a týrat?… Co je to za obludnou nectnost, když si ani nezaslouží být zvána zbabělostí, když pro ni ani nelze najít dosti ošklivé jméno, když sama příroda popírá, že ji kdy stvořila, a jazyk se ji zdráhá pojmenovat?“ „Kde by [tyran] vzal tolika očí, jimiž vás špehuje, kdybyste mu je neposkytli vy sami? Jak by nabyl tolika rukou, jimiž vás ubíjí, kdyby si je nebral přímo od vás? A odkud má nohy, kterými zadupává vaše města do země, když ne od vás? Cožpak vás ovládá ještě nějakou jinou mocí než tou, kterou jste mu vy sami svěřili?“

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

85%

(24 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

9.5.2017

2

Nevím, zdali se dá mluvit o nádhernosti. Je mi jasné, že Boétie nijak nespěchal s vytažením na světlo tak citlivého rukopisu, ale vlastně nám to i dnes připomíná, že se necháme prostě uchlácholit hezkými slovy, sliby a šarmem "panovníka", jehož moc jsme mu dali do rukou právě my. Ale občas to není tak jednoduché prostě. Napadá mě třeba brainwashing od útlého dětství v KLDR. Určitě je dobře, že podobná...
Nevím, zdali se dá mluvit o nádhernosti. Je mi jasné, že Boétie nijak nespěchal s vytažením na světlo tak citlivého rukopisu, ale vlastně nám to i dnes připomíná, že...
Nevím, zdali se dá mluvit o nádhernosti. Je mi jasné, že Boétie nijak nespěchal s vytažením na světlo tak citlivého rukopisu, ale vlastně nám to i dnes připomíná, že se necháme prostě uchlácholit hezkými slovy, sliby a šarmem "panovníka", jehož moc jsme mu dali do rukou právě my. Ale občas to není tak jednoduché prostě. Napadá mě třeba brainwashing od útlého dětství v KLDR. Určitě je dobře, že podobná kniha je k dispozici i dalším generacím. V knize je kromě samotného textu, který je docela krátký, otištěn i bohatý doslov a životopis autora, společně ještě s esejem o přátelství od Montaigneho. Je to sice zakladatel tohoto dnes tak populárního literárního žánru, ale už mě to nijak nebavilo.
Číst více Číst více
22.12.2011

2

Nádherný, do češtiny poprvé přeložený text o lidech poddaných, zotročených - úvaha o tom, co nás vede k tomu, že se dobrovolně vzdáváme své svobody a jsme poslušni jednomu člověku (tyranovi), který si uzurpuje právo ovládat naše životy a mít nad námi neomezenou moc. Ač text vznikl v 16. století, pasuje přesně i na naše 21. století, vlastně na jakoukoliv dobu. Opravdu je nadčasový. La Boétie napsal...
Nádherný, do češtiny poprvé přeložený text o lidech poddaných, zotročených - úvaha o tom, co nás vede k tomu, že se dobrovolně vzdáváme své svobody a jsme poslušni...
Nádherný, do češtiny poprvé přeložený text o lidech poddaných, zotročených - úvaha o tom, co nás vede k tomu, že se dobrovolně vzdáváme své svobody a jsme poslušni jednomu člověku (tyranovi), který si uzurpuje právo ovládat naše životy a mít nad námi neomezenou moc. Ač text vznikl v 16. století, pasuje přesně i na naše 21. století, vlastně na jakoukoliv dobu. Opravdu je nadčasový. La Boétie napsal svou úvahu ve svých 18-ti letech a jeho velkým přítelem byl Michel de Montaigne.
Číst více Číst více

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat