Objednávka

Výstava posedlostí

Recenze(10)

90 %

(10 Recenzí)

Jazyk

čeština

Dramatické básně o všednostech. Výklad světa jako přehlídka zuřivých pozorování, jež konají lidé, věci i zvířata. Samo vyslovování je zde hlavní posedlostí: za každým slovem lze objevit další slovo, které je přesnější, přísnější, bolestivější – v nekonečném stupňování. Šestá sbírka poezie české...
Dramatické básně o všednostech. Výklad světa jako přehlídka zuřivých pozorování, jež konají lidé, věci i zvířata. Samo vyslovování je zde hlavní posedlostí: za každým slovem lze objevit další slovo, které je přesnější, přísnější, bolestivější – v nekonečném stupňování. Šestá sbírka poezie české básnířky žijící v USA.
Dramatické básně o všednostech. Výklad světa jako přehlídka zuřivých pozorování, jež konají lidé, věci i zvířata. Samo vyslovování je zde hlavní posedlostí: za každým slovem lze objevit další slovo, které je přesnější, přísnější, bolestivější – v nekonečném stupňování. Šestá sbírka poezie české básnířky žijící v USA.

Kniha

222 Kč

E-kniha

179 Kč

E-kniha - epub, mobi

rok vydání 2024

Ihned ke stažení

Jak číst e-knihy?

Podrobnosti

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

90%

(10 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

18.2.2025
Rozhodně slibné básně, které mě oslovily. Rozumím spotlightu kritiků.
13.5.2025
Výstava posedlostí je jako šestá sbírka Yvety Shanfeldové přehlídkou pečlivě volených slov, zkušeně formulovaných a rozčleněných veršů a promyšlené nepravidelnosti. Autorka popisuje každodenní všednosti s nevšední dramatičností. Skrz verše prožívá protiklady a kontrasty jarního znovuzrození a smrti. Knihu autorka rozdělila na dvě části – Výstava posedlostí a Bez minulosti ani vítr nezafouká, která...
Výstava posedlostí je jako šestá sbírka Yvety Shanfeldové přehlídkou pečlivě volených slov, zkušeně formulovaných a rozčleněných veršů a promyšlené nepravidelnosti....
Výstava posedlostí je jako šestá sbírka Yvety Shanfeldové přehlídkou pečlivě volených slov, zkušeně formulovaných a rozčleněných veršů a promyšlené nepravidelnosti. Autorka popisuje každodenní všednosti s nevšední dramatičností. Skrz verše prožívá protiklady a kontrasty jarního znovuzrození a smrti. Knihu autorka rozdělila na dvě části – Výstava posedlostí a Bez minulosti ani vítr nezafouká, která má svých pět podkapitol označených římskými číslicemi. Tohle dělení nevnímám jako bezvýznamné, pro čtenáře je ale velmi nečitelný jeho systém a princip, podle kterého každá báseň spadá pod jeden z oddílů. Z mého úhlu pohledu by literární prožitek zůstal stejný, kdyby k rozdělení vůbec nedošlo, protože básně spolu často souvisejí, je mezi nimi určitá návaznost a společné motivy. Jedním z těchto motivů a pojítkem jednotlivých textů je bez pochyby čas. Jeho plynutí a vývoj, zároveň ale i nestálost a zánik: „Brzy ráno… ale co, vždyť to už dávno neexistuje…“ (str. 44). S časem pak souvisí i roční období, o nichž básně často vyprávějí, popisují jejich náladu, charakter a způsob jakým mění krajinu a svět za oknem. Tohle distancované pozorování světa za oknem je pro Výstavu posedlostí také velmi typické. Jak se mění, jakých detailů si na něm Shanfeldová všímá a jak jí vnější dění asociuje její vlastní vnitřní prožitky: „Ta síla omylnosti, mylných postřehů, jako: slunce vychází, soumrak padá, čas nastává i utíká…“ (str. 66). Někdy se to venku a uvnitř slévá a prolíná natolik, že jde jen těžko poznat, z které inspirace zrovna autorka čerpala. Tímto propojením nabízí čtenáři příležitost k zapojení vlastní představivosti. Básnířka ve svém díle ráda prokazuje orientaci ve světě rostlin a živočichů, chcete-li botanice a zoologii, převážně pak ornitologii. V básních se totiž objevuje výrazné množství jmen ptáků: „Drozdec černohlavý je nově příchozí, zaskakuje za divoké králíky…“ (str. 45). Přes zřetelnou inspiraci ve vlastních zkušenostech a myšlenkových procesech se většinou od slov distancuje. Od jiných básníků, často českých klasiků, jsem zvyklá na subjektivní výpisy, občas až výlevy pocitů, frustrace, bolesti a utrpení. Shanfeldová o emocích píše také, hlavně v souvislosti se smrtí a vztahem k mrtvým, ale to všechno přes ono pomyslné okno. Jako by to všechno sledovala a cítila zpovzdálí. Její básně jsou spíše popisy atmosfér a konkrétních okamžiků. Zároveň i objektivně pojaté pozorování jak vnějšího světa, tak svých vlastních myšlenkových pochodů. Odstup reflektuje i bezejmenností básní, které jsou odděleny vždy jen třemi hvězdičkami. Všední obrazy a momenty, které by se jako téma pro poezii mohly zdát obyčejnými, nezáživnými či neoriginálními autorka plnohodnotně kompenzuje rozsáhlou a rozmanitou slovní zásobou, díky níž získává dílo na barvitosti. Pracuje se slovesy a jejich výčty, s interpunkcí a podstatná jména rozvíjí neobvyklými přívlastky: „Slýchám o dopolední zahloubanosti a plachém, cílevědomém spěchu,…“ (str. 74). Její svobodě slovních spojení, fantazii a rozvinuté imaginativnosti napomáhá volný verš, který si pro tvorbu jednoznačně zvolila. Verše tak nejsou žádným způsobem závislé na rytmu, struktuře a velikosti slok nebo rýmu, což básnířce dovolilo onu volnost v interpunkci, velkých a malých písmenech, dokonce i neočekávaně umístěných vysvětlivkách pod verši. Poezie Yvety Shanfeldové je syrová, zasněná, plná kontrastů a čtenáři blízkých vnějších i vnitřních jevů. Sbírka začíná citátem Pétera Esterházy: „Vztah spisovatele ke slovům je zcela jiný. Slova nepoužívá, žije s nimi.“ a to Výstava posedlostí o své autorce bezesporu potvrzuje.
Číst více Číst více

Více od autora:

Yveta Shanfeldová

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat