Vyhořelá společnost

Byung-Chul Han
Skladem > 10 ks
vázaná

Německy píšící filozof korejského původu Byung-Chul Han, jehož knihy byly přeloženy do téměř dvaceti jazyků, přináší pronikavou diagnózu doby. Každé historické období má své typické choroby. Jestliže charakteristickými onemocněními dneška jsou deprese, porucha pozornosti s hyperaktivitou, hraniční porucha osobnosti nebo syndrom vyhoření, nejedná se o nahodilý, pomíjivý či dočasný fenomén, nýbrž o jev vypovídající o zásadní a zřejmě nevratné proměně, kterou západní společnosti od konce studené války prošly a kterou ještě neumíme správně pojmenovat. Proč tomu tak je?
Uplynulé století bylo věkem, který Han nazývá imunologickým. Byla to epocha, pro niž byly ještě příznačné hranice, ploty, prahy, přechody a zdi, v níž se striktně rozlišovalo mezi vnitřkem a vnějškem, mezi přítelem a nepřítelem, mezi vlastním a cizím. Lidé se mobilizovali proti vnějšímu vetřelci, ať už jím byl cizinec, virus nebo nepřátelská ideologie. Člověk se obával jinakosti a cizosti, na něž reagoval aktivizací imunitního systému. V dnešním čím dál více transparentním, zasíťovaném a globalizovaném světě, založeném na univerzálním procesu směny a výměny, "bezbariérovém" sdílení a permanentní informační přesycenosti, v němž je vše obnažováno a vystavováno, veškerá jinakost postupně vymizela. Vymizení jinakosti, jejíž místo zaujala pouhá odlišnost, znamená, že žijeme v éře, která odbourává veškerou plodnou negativitu. Tak jsme se paradoxně ocitli v situaci, kdy příčinou patologických jevů, s nimiž se dnes potýkáme, není negativita, nýbrž naopak teror pozitivity, která plodí nové podoby násilí a proti níž se nedokážeme bránit. Deprese, syndrom vyhoření, hyperaktivita, chorobná těkavost a neschopnost udržet pozornost se tak endemicky nešíří proto, že jedinci čelí překážkám, zákazům nebo omezujícím příkazům či represi, nýbrž proto, že žijí ve společnosti, která jim vštěpuje, že člověk náleží pouze sobě, má se sám utvářet a seberealizovat, sám sebe navrhnout jako nějaký projekt. Kdo této výzvě k seberealizaci nedostojí, propadne depresi. Povzdech depresivního jedince, že nic není možné, je možný jen ve společnosti, která věří, že nic není nemožné. Deprese je symptomem vyčerpání z přemíry možností a také z přemíry tolik velebené činorodosti. Psychická onemocnění dnešní společnosti nejsou ničím jiným nežli patologickými projevy této paradoxní svobody.
Disciplinární společnost, tak jak ji popsal Michel Foucault, je minulostí. Svět špitálů, ústavů pro choromyslné, žalářů, kasáren a fabrik již není světem dneška. Jeho místo už dávno zaujala společnost fitness center, kancelářských věží, bank, letišť, nákupních galerií a genetických laboratoří. Dnes žijeme ve společnosti výkonnosti. Subjekt výkonnosti není podroben žádné instanci vnější nadvlády, je sám sobě pánem a suverénem. Není tedy podřízen nikomu, respektive je podřízen jen sám sobě. Tím se odlišuje od subjektu poslušnosti. Zhroucení instance vnější nadvlády nevede ke svobodě, jejím důsledkem je spíše splynutí svobody a nátlaku. Subjekt výkonnosti se tak odevzdává do náručí nutkavé svobody nebo svobodného nutkání maximalizovat výkon. To je efektivnější než vykořisťování cizí mocí, protože je provázeno pocitem svobody. Vykořisťovatel je zároveň vykořisťovaným. Jakožto podnikatel svého vlastního já je člověk pánem i rabem zároveň.
Han analyzuje celou řadu jevů a procesů, které nelze uspokojivě objasnit nástroji tradiční psychologie a psychoanalýzy.
Naše vydání obsahuje pět esejů, které autor původně publikoval jakožto samostatné knihy. Jestliže se v textech Společnost únavy a Vyhořelá společnost zabývá vyčerpaností z přemíry pozitivity, v eseji Společnost transparence se zaměřuje na neblahé, devastující důsledky všudypřítomného tlaku na transparentnost, kterou mylně považujeme za žádoucí společenský jev. V textu V digitálním roji analyzuje civilizační regres spjatý s příchodem homo digitalis a nástupem digitální kultury. V Agonii Eróta se soustřeďuje na téma vymizení erotického prožitku ve světě ovládaném narcismem, jemuž za oběť nepadá pouze láska, nýbrž samotné myšlení.

Kategorie: Historie, dějiny
Počet stran: 288
Nakladatel: Rybka Publishers
Rok vydání: 2016
Rozměr: 20 x 13 x 3 cm
Typ vazby: vázaná
Jazyk: Český
ISBN tištěné knihy: 9788087950050

Možnosti doručení a plateb
Knihy vám doručíme v pořádku a včas
zasilkovna dpd pošta balikovna
Možnosti doručení
  • Právě teď: DOPRAVA ZDARMA!
  • Objednávky expedujeme obvykle do 24 hodin.
Doručení na odběrné místo od 29 Kč
  • Zásilkovna + 6 000 výdejen
  • Balík Do Balíkovny + 2 000 výdejen
  • DPD Pickup + 1 200 výdejen
  • Balík Na poštu + 3 000 výdejen
Doručení na vaši adresu od 89 Kč
  • Balík Do ruky - zásilku lze sledovat
  • DPD kurýr - zásilku lze sledovat
Platíte rychle a bezpečně
převodem visa mastercard paypal
Jak u nás zaplatíte? Online platba kartou - nejoblíbenější metoda
  • lze hradit e-knihy, audioknihy i tištěné knihy, karty Visa, Master Card, Maestro, e-zboží ihned ke stažení  fyzické  expedujeme do 24 hod
  • bez poplatku
Platba expresním převodem 
  • lze hradit e-knihy, audioknihy i tištěné knihy, podporují jen některé banky, okamžitá platba, zboží ihned zpřístupněno expedici
  • bez poplatku
Platba běžným převodem
  • lze hradit pouze e-knihy, audioknihy, dárkové poukazy
  • platbu nutno provést manuálně na č. účtu a s  var. symbolem
  • platba připsána za 1-3 dny
  • ihned po připsání platby expedujeme
  • bez poplatku
PayPal
  • mezinárodní platební systém Paypal napojený na tisíce e-shopů
  • transakce probíhá okamžitě
  • pomáhá řešit i reklamace plateb
  • bez poplatku
Dobírka
  • lze hradit pouze fyzické produkty - tištěné knihy
  • platba až přímo u kurýra při převzetí zásilky
  • 39 Kč, při objednávce od 699 Kč ZDARMA
Proč nakupovat na Palmknihách

Čtenařské recenze

Nezávislé recenze čtenářů Palmknih a Databáze knih

77%
53 hodnocení
Nezávislé hodnocení
  • součet čtenářských hodnocení z nezávislého portálu Databázeknih.cz a e-shopu Palmknihy.
  • jednotlivá hodnocení a recenze naleznete v příslušných záložkách.

Celkové hodnocení Databazeknih 77%

Čtenářská recenze
17.03.2017

V knize se lze dočíst spoustu zajímavých myšlenek, nicméně kniha je napsané dost složitě a velmi špatně se čte.

Čtenářská recenze
16.04.2017

Naprosto pronikavá diagnóza doby, ze které si sednete na zadek a vlasy se vám budou ježit z toho, do jakých temných zákoutí našeho společenského nevědomí tento německý filosof korejského původu vidí. Kniha se nečte snadno, je postavena na odkazech a citacích jiných literárních děl, ale formulace jsou pregnantní a přesné jak řez skalpelem. Vyplatí se ji pročítat pomalu, jen tak po doušcích (krátké kapitoly tomu nahrávají). Konečně filosofická kniha, která jen nepřežvykuje to, co si mysleli jiní filosofové. Jeden z nemnohých příkladů toho, že i filosofům bychom měli naslouchat, protože někteří mají co říct k problémům, kterými právě teď žijeme. Kniha, která mi v mnohém otevřela oči, formulovala moje nejvnitřejší pocity, tušení a úzkosti ze současného životního stylu a tím mi ohromně pomohla. Je to kniha, která ozdravuje tím, že nám před oči staví to, co vidět nechceme, nebo kam jsme dosud nedohlédli. V tom jej její obrovský terapeutický, katarzní rozměr a naděje do budoucna.

Čtenářská recenze
16.05.2017

Bylo to náročné, na mnoha místech inspirativní, otřásající čtení. Ale podobně jako v případě Talebovy Černé labutě mi vadila neochvějná jistota, přehnané sebevědomí, s nímž Byung-Chul Han předkládá většinu (svých) tezí, aniž by je jakkoli doložil. Zejména v závěru knihy pak už, zdá se mi, jen zbytečně často opakuje stále totéž. Vyhořelá společnost určitě stojí za přečtení, když se čtenář nenechá hned na začátku vylekat dost pesimistickým pohledem na současnou společnost, tedy i na sebe samého. Vždyť i on, čtenář, je součástí toho rychle už rozjetého (nechtějme vědět, kam se řítícího) stroje! citát: "Můžeš" vytváří masivní tlaky, na něž subjekt výkonnosti do slova a do písmene kolabuje. Jím samým generovaný nátlak se mu jeví jako svoboda, takže není jako nátlak rozpoznán. "Můžeš" vytváří dokonce ještě věší nátlak nežli "máš". Nátlak uplatňovaný vůči sobě samému je fatálnější nežli nátlak uplatňovaný někým cizím, protože odpor vůči sobě samému je nemožný. (...) Ten, kdo selže, si za to může sám a tuto vinu si již navždy nese s sebou. Neexistuje nikdo, na koho by se to selhání dalo svést. Neexistuje žádná možnost odpuštění či rozhřešení. To je příčinou jak dluhové krize, tak i krize gratifikace, ocenění. (Rybka Publishers, 2016: s. 217)

Ostatní také čtou

Nejširší nabídka e-knih a audioknih

Oblíbené knížky stále při sobě. E-knihy a audioknihy ihned ke stažení.

UKÁZKY ZDARMA pro e-knihy i audioknihy
Heureka vítěz zábava a volný čas Heureka vítěz knihy a e-čtení

Už více než 20 let si k nám chodíte pro napětí, fantazii, lásku i pro nové vědomosti. Děkujeme!