Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
%
( Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
10.6.2023
Pridám (zatiaľ) len jednu myšlienku:
Odkaz tejto knihy je univerzálny: ak Rwanďania dokázali odpustiť a prosiť o odpustenie po genocíde, ktorá tam bola... môže niekto neodpustiť alebo nežiadať o odpustenie po akomkoľvek konflikte, čo zažívame v našich osobných životoch?
Naozaj silný príbeh. A veľká nádej, aj smer cesty pre nás všetkých.
Pridám (zatiaľ) len jednu myšlienku:
Odkaz tejto knihy je univerzálny: ak Rwanďania dokázali odpustiť a prosiť o odpustenie po genocíde, ktorá tam bola... môže...
Pridám (zatiaľ) len jednu myšlienku:
Odkaz tejto knihy je univerzálny: ak Rwanďania dokázali odpustiť a prosiť o odpustenie po genocíde, ktorá tam bola... môže niekto neodpustiť alebo nežiadať o odpustenie po akomkoľvek konflikte, čo zažívame v našich osobných životoch?
Naozaj silný príbeh. A veľká nádej, aj smer cesty pre nás všetkých.
Číst více
10.10.2022
Této knize jsem dal plný počet z osobních důvodů. Zajisté existují více informativní publikace o genocidě v Rwandě, ale tato kniha pojednává o odpuštění našim viníkům.
Jsem učitel a o rwandské genocidě jsem nedávno učil. S překvapením jsem zjistil, že studenti nemají problém pochopit, proč ke genocidě došlo nebo jak vlastně proběhla. Problém ovšem nastal, když jsme se dostali k důsledkům a konečnému...
Této knize jsem dal plný počet z osobních důvodů. Zajisté existují více informativní publikace o genocidě v Rwandě, ale tato kniha pojednává o odpuštění našim...
Této knize jsem dal plný počet z osobních důvodů. Zajisté existují více informativní publikace o genocidě v Rwandě, ale tato kniha pojednává o odpuštění našim viníkům.
Jsem učitel a o rwandské genocidě jsem nedávno učil. S překvapením jsem zjistil, že studenti nemají problém pochopit, proč ke genocidě došlo nebo jak vlastně proběhla. Problém ovšem nastal, když jsme se dostali k důsledkům a konečnému usmíření Hutů a Tutsiů. Mé překvapení bylo umocněno zjištěním, že studentům vlastně nedokážu vysvětlit, jak může jeden člověk odpustit druhému, když se na něm či jeho rodině dopustil tak zrůdných zločinů. Jedna dívčina se mě zeptala: "Proč bych mu měla odpouštět, když stačí, že ho nechci zabít?"
Při četbě knihy jsem pochopil, že pragmatismus dnešní ateistické společnosti nedokáže lidem nabídnout podmínky či nějaké zdůvodnění, proč by měli vlastně odpouštět. Stačí přece jenom dále nezabíjet. To však není pravda. Násilí by možná ustano (na čas), ale bariéry mezi lidmi by pořád zůstaly, a kdo ví, jestli by dříve či později nepřišel někdo velice přesvědčivý, který by tuto krvavou kapitolu rwandských dějin zase přivedl k životu.
Odpuštění je tedy do určité míry nepřenositelná zkušenost. Křesťané usilují během svého života o napodování Krista, který odpustil tomu, který ho zradil i těm, kteří ho přibili na kříž. Odpustil bezpodmínečně, Jidáš ani vojáci o odpuštění neprosili. A pokud křesťan vyznává Písmo, pak chápe, že právě on drží ve svých rukou klíč k uzdravení nejen bývalého agresora prosícího o odpuštění, ale i ke svému vlastnímu uzdravení a osvobození.
Svým studentům jsem tedy řekl, že odpuštění je vlastně takový malý zázrak, který nedokážu přesně vysvětlit. Nicméně v zemi, kde musí vedle sebe žít bývalí agresoři a jejich oběti, je vzájemné odpuštění a veřejné zřeknutí se pomsty nezbytné. Odpuštění osvobozuje srdce i mysl, protože nás zbavuje strachu, a každý národ v takovém postavení má pouze dvě možnosti, zůstat v zajetí minulosti či ji se jí zřeknout ve jménu budoucnosti. Rwanďané si zvolili správně.
Při četbě jsem si rovněž uvědomil, že často klademe důraz pouze na genocidu samotnou, ovšem nikoliv na unikátní proces obnovy a usmíření v rwandské společnosti. S trochou nadsázky by se dalo říci, že po nekřesťanské genocidě nastal vrcholný akt křesťanské morálky.
Číst více
Číst více