Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
%
( Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
15.9.2022
1
Osobně si nemyslím, že je toto velká kniha. A očividně je to jen můj názor, názor jakéhosi Vojtěcha, který se pokouší cokoliv vytýkat osobě s nepopiratelně velkým dějinným významem, osobě, která nám přinesla poměřování principů v právu, takže…
Předem musím říci – Dworkinova pozice v této knize je velice zajímavá. Musí totiž bojovat na dvou frontách, jednak proti ateistům, (ostatně kdo proti nim...
Osobně si nemyslím, že je toto velká kniha. A očividně je to jen můj názor, názor jakéhosi Vojtěcha, který se pokouší cokoliv vytýkat osobě s nepopiratelně velkým...
Osobně si nemyslím, že je toto velká kniha. A očividně je to jen můj názor, názor jakéhosi Vojtěcha, který se pokouší cokoliv vytýkat osobě s nepopiratelně velkým dějinným významem, osobě, která nám přinesla poměřování principů v právu, takže…
Předem musím říci – Dworkinova pozice v této knize je velice zajímavá. Musí totiž bojovat na dvou frontách, jednak proti ateistům, (ostatně kdo proti nim nebojuje, že), ale zároveň musí svou pozici hájit proti věřícím v boha. A zvládá to dobře, problém je, že pokud jde o mě, nestojí Dworkin v reálné opozici, ale v opozici do jisté míry fiktivní.
Takto, pevně věřím, že ve Státech je situace jiná, ale zde, v České kotlině se téma zdá poněkud přihlouplé. O čem Dworkin mluví? Vlastně o tom starém známém Halíkovském „něcizmu“ – věřím v něco. Dworkin se to pokouší pojmenovat poněkud inteligentněji „Religion without God“, což po mém soudu je samo o sobě nedobré pojmenování – faith by bylo vhodnější, sice to evokuje spíše důvěru, ale ve slova smyslu, který Dworkin zkoumá by to bylo vhodnější – pravda, méně provokativní, o což možná nakonec šlo. V českém překladu se problém zdá absurdnější. „Náboženství“ implikuje boha, ovšem „víra“ je od boha, po mém soudu, v zásadě sterilní. Čili termín, který se Dworkin snaží zavést je vlastně víra.
Dworkin říká, že se snaží obhájit takovou formu víry, která boha neobsahuje – má s tím v naší končině někdo problém? Však to je v Čechách dominantní přístup. Proto říkám, že pro nás je kniha v zásadě bezobsažná, ač může být „krásná“. Mimochodem, tu pasáž s krásou vesmíru a věděckých teorií jsem prostě nepochopil a shledal ji absurdní, nebudu se tu k ní tedy dále vyjadřovat.
Snad ještě k terminologii. Myslel jsem, že je to chyba překladu, není. Dworkin používá pro tvrzení o existenci boha, stvoření světa, peklu atd. označení „věda“ – „science“. Problém, soudím, je, že vědu chápu v Popperově slova smyslu – falzifikovatelné tvrzení je vědecké tvrzení. Položit zmíněné otázky do pozice „vědy“ znamená vlastně jim přiřknout přízvisko „lživé“ – podvodné. Lepší by bylo „tvrzení o faktech“, to se ještě nemusí a priori nazývat tvrzením vědeckým a nešlo by jej vyvrátit, respektive nepotvrdit vědeckou metodou, což by byla výhodnější pozice. Na straně druhé je fakt, že Dworkin daná tvrzení neobhajoval a tak možná jen zdůrazňoval jejich absurditu.
Přeci jenom jsem právník (ve výrobě), tedy poslední poznámka. Zdá se zbytečné – opět možná více pro naši zemi, než pro Spojené státy – snažit se objasnit vnitřní obsah práva na svobodu náboženského vyznání. Tu má smysl řešit pouze co do obsahu vnějšího a kolektivního vyznávání víry – a ani tu si nejsem jist. Celá tato otázka spadá coby speciální do svobody myšlení a práva na šíření informací – pouze z historického pohledu bylo ústavodárci považováno za nutné (u nás z důvodů velice očividných) výslovně zdůraznit svobodu náboženství. Nemá tedy podle mě smysl snažit se inkorporovat do ústavního pořádku konkrétně svobodu náboženského vyznání, protože tato je inherentní pro svobodu myšlení – právo na duševní integritu. Ale opět, ve Státech je to patrně komplikovanější problém. Ostatně ani vzpomínané kulturní války „new atheism“ proti konzervativním věřícím pro nás nejsou relevantním diskursem.
Číst více
Číst více