Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
93%
(17 Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
11.10.2022
4
Nelze popřít, že je to pastva pro oči. Umělecké předměty na fotografiích, mnohdy celostránkových, jsou ne-li krásné, pak alespoň vždycky "vizuálně působivé". Ale v textové složce mi něco chybělo.
V antologii najdeme čtyři příspěvky: 1. středověk v historiografii a veřejné historické paměti, 2. středověká krajina a její interakce s kulturou, 3. reprezentace karlovských a ottonských panovníků...
Nelze popřít, že je to pastva pro oči. Umělecké předměty na fotografiích, mnohdy celostránkových, jsou ne-li krásné, pak alespoň vždycky "vizuálně působivé". Ale v...
Nelze popřít, že je to pastva pro oči. Umělecké předměty na fotografiích, mnohdy celostránkových, jsou ne-li krásné, pak alespoň vždycky "vizuálně působivé". Ale v textové složce mi něco chybělo.
V antologii najdeme čtyři příspěvky: 1. středověk v historiografii a veřejné historické paměti, 2. středověká krajina a její interakce s kulturou, 3. reprezentace karlovských a ottonských panovníků prostřednictvím artefaktů + 4. sémantika drahých materiálů. Což zní parádně, ale autoři (kromě pisatelky třetího příspěvku) se témat dotýkají jen zlehýnka, sotva je "naťukávají". Kdyby byly texty alespoň pětkrát tak dlouhé nebo kdyby jich bylo několik desítek, určitě bych dočetla s pocitem spokojeného, nasyceného člověka. Jenže od téhle knihy odcházím hladová, jako od nadýchaného předkrmu.
Tak, jak je, knížka nadhazuje problémy desítky let známé (Le Goffův pokus o dekonstrukci "Velké renesance", "černou legendu středověku", mýtus středověkých hvozdů). Já jsem ji měla půjčenou z knihovny naší katedry, kde mi přišla trochu nadbytečná; očividně je spíš popularizační. Chápu, že mezi režiséry/scenáristy, případně autory historické beletrie, poznatky novější medievistiky většinou neproknikly. Ale otevře si takový čtenář uměnovědnou knihu? Vlastně pochybuji, jestli tahle kasta lidí (zejména scenáristů historických filmů) čte vůbec něco, natož Folettiho a kol. Pokud přece, palec nahoru.
"Migraci", kterou má kniha v podtitulu, se věnuje ve třech větách. Pakliže tedy pod migraci nezahrnujeme také poutnictví, jemuž je zasvěcen jeden odstavec. Což mě nutí žasnout, co všechno jsou akademikové schopní udělat kvůli grantu za ideologicky žádoucí téma. ALE třetí příspěvek (Sabiny Rosenbergové) byl tak zajímavý, že táhne nahoru celou knihu. Hlavně díky němu ji považuji za něco víc než sbírku krásných obrázků raného středověku (který pro mě, ano, i nadále zůstvává dobou temna).
Číst více
Číst více
11.11.2021
3
Typograficky skvostná kniha s fotografiemi, jež berou dech, a především velice čtivě, vlídně a laskavě napsaná. Někdy mi připadala možná až moc záměrně jednostranná (chybělo mi více "ale", "i když" či "na druhou stranu"), ale v každém případě můj pohled na středověk změnila a obohatila, takže přesně splnila svůj účel. Pokud se chcete nechat letmo a lehce políbit raným středověkem (tedy tím, co je v něm...
Typograficky skvostná kniha s fotografiemi, jež berou dech, a především velice čtivě, vlídně a laskavě napsaná. Někdy mi připadala možná až moc záměrně jednostranná...
Typograficky skvostná kniha s fotografiemi, jež berou dech, a především velice čtivě, vlídně a laskavě napsaná. Někdy mi připadala možná až moc záměrně jednostranná (chybělo mi více "ale", "i když" či "na druhou stranu"), ale v každém případě můj pohled na středověk změnila a obohatila, takže přesně splnila svůj účel. Pokud se chcete nechat letmo a lehce políbit raným středověkem (tedy tím, co je v něm hodné obdivu až úžasu), pak je to kniha přesně pro vás.
Číst více
Číst více