Objednávka

Jak se náš svět stal křesťanským

Recenze()

Bez hodnocení

( Recenzí)

Jazyk

čeština

Jak a proč se římská říše ve čtvrtém století našeho letopočtu, tedy v době, kdy bylo její obyvatelstvo z devadesáti pěti procent pohanské a kdy byli křesťané většinovou společností vnímáni jako „nenormální“ lidé, christianizovala? Co přimělo římského císaře Konstantina Velikého, aby se jedné říjnové...
Jak a proč se římská říše ve čtvrtém století našeho letopočtu, tedy v době, kdy bylo její obyvatelstvo z devadesáti pěti procent pohanské a kdy byli křesťané většinovou společností vnímáni jako „nenormální“ lidé, christianizovala? Co přimělo římského císaře Konstantina Velikého, aby se jedné říjnové noci roku 312...
Jak a proč se římská říše ve čtvrtém století našeho letopočtu, tedy v době, kdy bylo její obyvatelstvo z devadesáti pěti procent pohanské a kdy byli křesťané většinovou společností vnímáni jako „nenormální“ lidé, christianizovala? Co přimělo římského císaře Konstantina Velikého, aby se jedné říjnové noci roku 312 rozhodl konvertovat ke křesťanství? Učinil tak na základě politického kalkulu, nebo z upřímného přesvědčení? Co tato událost pro další vývoj západního světa znamenala? Čím se nové náboženství od tradičního pohanství odlišovalo? A především: Lze oprávněně tvrdit, že Evropa má „křesťanské kořeny“, anebo je takové tvrzení pouhé klišé, které se při bližším zkoumání ukáže jako prázdná fráze? A jsme stále ještě křesťané, a pokud ano, v jakém smyslu? To jsou otázky, kterými se ve své rozsahem nevelké, leč myšlenkově hutné a intelektuálně podnětné knížce s názvem Jak se náš svět stal křesťanským zabývá jeden z největších současných znalců antického Řecka a Říma, renomovaný francouzský historik Paul Veyne. Jeho odpovědi, podložené desítky let systematického bádání a reflexe, mnohé překvapí… Kniha Jak se náš svět stal křesťanským (2007) získala Gobertovu cenu (Grand prix Gobert), již každoročně udílí Francouzská akademie, jakož i ocenění Senátu (Prix du Sénat du livre d’histoire). Časopisy LIRE a Le Point ji zařadily mezi dvacítku nejlepších knih roku 2007.

Tištěná kniha - vázaná s laminovaným potahem

rok vydání 2024

261 Kč

Běžná cena 318 Kč

Ušetříte 57 Kč

Očekávané doručení pozítří

Skladem > 5 ks

Podrobnosti

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

%

( Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

22.5.2025

3

Pozoruhodná knížka nejen o jednom, ale (i s dodatkem o vzniku a původu židovského monoteismu) dvou zásadních kognitivních zlomech, které stojí v základu našeho civilizačního okruhu. Autorova argumentace je velice subtilní a jde do nejjemnějších odstínů významu. Jeho přemýšlení se ale neodvíjí přehledně a lineárně, jako spíš v postupně se rozvíjející spirále – což může některé čtenáře dezorientovat....
Pozoruhodná knížka nejen o jednom, ale (i s dodatkem o vzniku a původu židovského monoteismu) dvou zásadních kognitivních zlomech, které stojí v základu našeho...
Pozoruhodná knížka nejen o jednom, ale (i s dodatkem o vzniku a původu židovského monoteismu) dvou zásadních kognitivních zlomech, které stojí v základu našeho civilizačního okruhu. Autorova argumentace je velice subtilní a jde do nejjemnějších odstínů významu. Jeho přemýšlení se ale neodvíjí přehledně a lineárně, jako spíš v postupně se rozvíjející spirále – což může některé čtenáře dezorientovat. Navíc je autor typicky frankofonně mnohomluvný, kdy v jednom souvětí najdete klidně i tři odkazy na další zdroje a rozsáhlé komentáře, naštěstí je ale ohleduplně uklízí do Poznámek na konci knihy a nechává na čtenáři, jak moc a podrobně se jimi chce probírat. Kupodivu se ale kniha dobře čte a sledovat tok faktů i autorových myšlenek, včetně celé řady citací ze starých textů, není únavné a duchamorné, ale osvěžující a mysl provětrávající. Oceňuji, že autor uvádí fakta, přemýšlí, argumentuje a přitom nenudí. Ukazuje, že to, jak myslíme, ale i věříme dnes, je výsledkem dlouhého vývoje a vedla k tomu velmi spletitá cesta.
Číst více Číst více
16.3.2025

2

Tahle krátká knížka popisuje zlomové období evropských dějin. Celá se věnuje pouze 4. stol. a hlavní hrdina je jednoznačně Konstantin Veliký. Důležité jsou roky 312 - 394 v původním názvu. Začíná se vítěznou bitvou Konstantina, kdy se veřejně přiznal ke křesťanství. Pak se probírá jaký vliv měla jeho víra na římskou říši. Vůbec jsem si neuvědomoval, že obrácení na křesťanství bylo tak rychlé. Dejme...
Tahle krátká knížka popisuje zlomové období evropských dějin. Celá se věnuje pouze 4. stol. a hlavní hrdina je jednoznačně Konstantin Veliký. Důležité jsou roky 312...
Tahle krátká knížka popisuje zlomové období evropských dějin. Celá se věnuje pouze 4. stol. a hlavní hrdina je jednoznačně Konstantin Veliký. Důležité jsou roky 312 - 394 v původním názvu. Začíná se vítěznou bitvou Konstantina, kdy se veřejně přiznal ke křesťanství. Pak se probírá jaký vliv měla jeho víra na římskou říši. Vůbec jsem si neuvědomoval, že obrácení na křesťanství bylo tak rychlé. Dejme tomu 100 let. Takže už kolem roku 420 byla většina občanů římské říše křesťanská. Jinak to není moc konzistentní. Křesťanství se šířilo samo a zároveň se přikládá Konstantinovi extrémní důležitost. Na začátku se uvádí, že se křesťanství prosadilo, protože bylo lepší než pohanství. Použité argumenty zapůsobí snad jen na sečtělé jedince. Nedokážu si představit, že by je nějaký pohan akceptoval. V tom je lepší slavný román Quo vadis. Jenže jak ukazují komentáře, spousta lidí nemá mentální kapacitu nadřazenost křesťanství pochopit. Podobné je to u ateistů a jeho tvrzení, že náboženství není ideologie. Autor udává, že je nevěřící. Ke křesťanství přistupuje nezaujatě. Bere ho jako historickou danost, kterou nemá smysl odmítat. Jeho vyznání se do knihy nepromítá, ale promítá se tam jeho profese. Vytváří dojem, že bez Konstantina by se křesťanství neprosadilo. Přirovnává ho k Leninovi, který změnil běh dějin. Takže bylo křesťanství vážně tak dobré a nebo byl Konstantin tak moc významný? Tím to dost pokulhává, protože Konstantin je důležitější než Pavel z Tarsu, který se svým řeckým myšlením je důležitější než židovský Ježíš. Pozdější je důležitější a podstata se někam schovala. O knížce něco říká, že má 160 stran a 371 poznámek. Příliš málo textu, aby šlo usoudit, zda není Konstantin zveličován. Je vtipné, že křesťanství se u pohanských intelektuálů šířilo jako móda. Dnes je móda zpochybňovat židovsko křesťanské kořeny Západu. A kdyby to bylo trapné, tak aspoň ty židovské. Autor relativizuje ty křesťanské. Třeba Holland by dost nesouhlasil, jak plyne z Panství kříže. A já taky nesouhlasím. Na základě historických dat, které autor přináší, docházím k jiným nebo opačným závěrům. A myslitelé, kteří věří na kulturní křesťanství, by taky nesouhlasili. Patová situace. Nepochopil jsem hodně nudný dodatek, kde na 20 stranách řeší vývoj židovského monoteismu. V textu se toho jednou dotkl, ale proč to rozepsal, mi uniklo. Stejně mohl rozepsat dalších 100 věcí, na které narazil. S autorem se neshodnu. I tak doporučuju všem, koho zajímá christianizace římské říše a život Konstantina. Zůstal jsem na straně Hollanda, i když tohle je faktičtější. Těším se na další komentáře a doporučení souvisejících knih. 80%
Číst více Číst více

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat