Objednávka

Získejte slevu na nákup až 500 Kč. 

Impossible portraits of Gutta / Nedostižné portréty Gutty

Recenze

Bez hodnocení

Jazyk

čeština

Roku 1892 do Prahy přicestovala skupina takzvaných dahomejských Amazonek, které měly na Střeleckém ostrově lokálnímu publiku předvádět způsoby života v africké vesnici. Součástí skupiny byla i mladá žena jménem Gutta. Ta po pár týdnech zemřela a z jejího pohřbu na Olšanských hřbitovech se stala...
Roku 1892 do Prahy přicestovala skupina takzvaných dahomejských Amazonek, které měly na Střeleckém ostrově lokálnímu publiku předvádět způsoby života v africké vesnici. Součástí skupiny byla i mladá žena jménem Gutta. Ta po pár týdnech zemřela a z jejího pohřbu na Olšanských hřbitovech se stala mezinárodní „mediální...
Roku 1892 do Prahy přicestovala skupina takzvaných dahomejských Amazonek, které měly na Střeleckém ostrově lokálnímu publiku předvádět způsoby života v africké vesnici. Součástí skupiny byla i mladá žena jménem Gutta. Ta po pár týdnech zemřela a z jejího pohřbu na Olšanských hřbitovech se stala mezinárodní „mediální senzace“. Dva roky od pohřbu byly Guttiny ostatky vykopány a uloženy do univerzitní sbírky, jež byla později transformována do Hrdličkova muzea člověka v Praze. Zde jsou její ostatky vystaveny dodnes. Polský umělec Ludomir Franczak hledá v eseji „Nedostižné portréty Gutty“ zapomenutý příběh jorubské ženy a ptá se, jak se vztahovat ke středoevropské koloniální minulosti a k násilí, které bylo pácháno na tzv. Druhých. Jak eticky reprezentovat ty, kdo byli vystavováni na tehdejších „etnografických přehlídkách“, aniž bychom znovu – pouze v jiném kontextu – kapitalizovali jejich obraz? Franczak se prostřednictvím uměleckého výzkumu pokouší nacházet tvůrčí strategie, jejichž pomocí lze zodpovědně vyprávět příběhy těch, kdo jsou převládajícím pohledem evropských dějin opomíjeni. In 1892, a group of so-called “Dahomey Amazons” came to Prague to demonstrate the ways of African everyday village life to a local audience on Střelecký Island. A young woman called Gutta was part of the group. She died a few weeks later and her burial at the Olšany Cemetery became an international “media sensation.” Two years after the funeral, Gutta’s remains were exhumed and placed in the university collection, which later became the Hrdlička Museum of Man in Prague. Her remains are still on display here today. In his essay ‘Impossible Portraits of Gutta,’ Polish artist Ludomir Franczak searches for the forgotten story of the Yoruba woman and asks how to refer to the Central European colonial past and the violence perpetrated against its so-called Others. How to ethically represent those who were exhibited in the “ethnographic shows” of the era without merely re-capitalizing on their image in a different context? Through artistic research, Franczak tries to find creative strategies to responsibly share the stories of those neglected by the dominant view of European history.

Tištěná kniha - brožovaná

rok vydání 2024

308 Kč

Běžná cena 350 Kč

Ušetříte 42 Kč

Očekávané doručení 6.5.

Skladem > 5 ks

Podrobnosti

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat