Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
88%
(12 Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
22.1.2025
1
"Náboženství, přes veškerý přínos v poskytování etických vodítek a životního smyslu, v dnešním sekulárním světě samo o sobě nemůže být základem etiky. Jedním z důvodů je to, že mnozí lidé se dnes zkrátka k žádnému náboženství nehlásí. Dalším pak je stále větší propojenost lidí a národů v dnešním globalizovaném světě; v multikulturních společnostech dneška by etika založená pouze na jednom konkrétním...
"Náboženství, přes veškerý přínos v poskytování etických vodítek a životního smyslu, v dnešním sekulárním světě samo o sobě nemůže být základem etiky. Jedním z...
"Náboženství, přes veškerý přínos v poskytování etických vodítek a životního smyslu, v dnešním sekulárním světě samo o sobě nemůže být základem etiky. Jedním z důvodů je to, že mnozí lidé se dnes zkrátka k žádnému náboženství nehlásí. Dalším pak je stále větší propojenost lidí a národů v dnešním globalizovaném světě; v multikulturních společnostech dneška by etika založená pouze na jednom konkrétním náboženství platila vždy jen pro některé, nedávala by smysl pro všechny. V minulosti, kdy národy světa žily většinou v izolaci od sebe navzájem - tak jako my Tibeťané jsme si celkem šťastně žili mnoho staletí skryti za hradbou velehor - nebyl žádný problém, když se jednotlivé národy řídily podle svých vlastních nábožensky založených etických systémů. Dnes naproti tomu každá na náboženství založená odpověď na problém zanedbávání vnitřních hodnot postrádá univerzální rozměr, a proto musí být vždy nedostatečná. Co potřebujeme, je takový přístup k etice, který se neobrací k náboženství a může být ve stejné míře přijatelný pro lidi věřící i nevěřící: potřebujeme sekulární etiku.
Může se zdát zvláštní, že něco takového říká někdo, kdo od dětství nosí mnišský hábit. Ale myslím, že v tom žádný rozpor není. Moje víra mi ukládá usilovat o prospěch a dobro všech cítících bytostí. A překračovat hranice vlastní náboženské tradice směrem k těm, kdo vyznávají jinou víru, i k těm, kdo žádné náboženství nemají, je s tím zcela v souladu."
Číst více
Číst více
13.4.2023
Optimistické, idealistické, sociální. První část knihy se věnuje sekulární etice - ukazuje nenáboženské důvody, proč se chovat morálně (eticky). Druhá část knihy je praktičtější, věnuje se bdělosti, emocím, několika typům meditace apod.
Četlo se to dobře. A ano, určitě by to tu vypadalo úplně jinak, kdyby takovým způsobem přemýšlelo více lidí.
"Ten nejpodstatnější problém, myslím, spočívá v tom,...
Optimistické, idealistické, sociální. První část knihy se věnuje sekulární etice - ukazuje nenáboženské důvody, proč se chovat morálně (eticky). Druhá část knihy je...
Optimistické, idealistické, sociální. První část knihy se věnuje sekulární etice - ukazuje nenáboženské důvody, proč se chovat morálně (eticky). Druhá část knihy je praktičtější, věnuje se bdělosti, emocím, několika typům meditace apod.
Četlo se to dobře. A ano, určitě by to tu vypadalo úplně jinak, kdyby takovým způsobem přemýšlelo více lidí.
"Ten nejpodstatnější problém, myslím, spočívá v tom, že věnujeme příliš mnoho pozornosti vnějším věcem, hmotným stránkám života, a zanedbáváme etický rozměr a naše vnitřní hodnoty."
"... musíme si však být vědomi toho, že potíže nikdy nevyřešíme jenom tím, že se zavedou nové zákony a nařízení. Zdroj problémů totiž spočívá v rovině jednotlivce. Když lidé postrádají integritu a morální hodnoty, žádný systém zákonů a nařízení nebude stačit. Pokud lidé upřednostňují materiální stránku věci, pak budou stále přetrvávat nespravedlnost, korupce, nerovnost, nesnášenlivost a hrabivost - vnější manifestace zanedbávání niterných hodnot."
Číst více
Číst více