Podrobnosti
-
Nakladatel
Kategorie
-
Formát
-
Věkový limit
- 0
-
Jazyk
- čeština
-
Počet stránek
- 278
-
Délka ukázky
- 10 %
-
ISBN pdf
- 978-80-244-6250-9
O knize
Co bychom věděli o Romech, pokud bychom je znali pouze ze zpravodajství České televize, média veřejné služby? Kniha přináší poznatky získané obsahovou, diskurzivní a sémiotickou analýzou hlavní zpravodajské relace Události vysílané mezi lety 2000 a 2020. Staví na předpokladu, že mediální prezentace \"druhých\"...
Co bychom věděli o Romech, pokud bychom je znali pouze ze zpravodajství České televize, média veřejné služby? Kniha přináší poznatky získané obsahovou, diskurzivní a sémiotickou analýzou hlavní zpravodajské relace Události vysílané mezi lety 2000 a 2020. Staví na předpokladu, že mediální prezentace \"druhých\" vypovídají o představách...
Co bychom věděli o Romech, pokud bychom je znali pouze ze zpravodajství České televize, média veřejné služby? Kniha přináší poznatky získané obsahovou, diskurzivní a sémiotickou analýzou hlavní zpravodajské relace Události vysílané mezi lety 2000 a 2020. Staví na předpokladu, že mediální prezentace \"druhých\" vypovídají o představách většiny o sobě samých a poukazuje na klíčové znaky, které přispívají k reprezentaci Romů jako kulturně odlišných. Autorka na příkladech ilustruje, že mainstreamové televizní zpravodajství je etnocentrické a informuje hlavně o jednání příslušníků majority, a to i ve zprávách, které verbálně nebo vizuálně odkazují k romské menšině. To její příslušníky staví do pasivní pozice příjemců sociální pomoci nebo objektů politických opatření ze strany většiny. Optika menšiny zůstává v relaci Události dlouhodobě upozaděna a příklady Romů reprezentovaných v pozici autority jsou výjimkou. Výstavba zpráv jako příběhů o \"nás\" a o \"nich\" stvrzuje symbolickou jinakost obou etnik a opakovaně používané vizuální záběry spouštějí negativní konotace a udržují v oběhu stereotypy dlouhodobě přítomné v povědomí české majoritní populace. Přitom zpravodajská média jsou klíčovými činiteli v procesu vytváření sociální reality a mohou přispívat nejen k začleňování, ale i k sociálnímu vylučování a diskriminaci příslušníků sociálních skupin.