Nejlepší skotská detektivka roku. Vítěz ceny ITV3 krimi Book Club Best Read Award; finalista CWA John Creasey Dagger pro nejlepší debut kriminální román roku, finalista CWA Ian Fleming Steel Dagger za nejlepší thriller roku, nominace v Theakston kriminální román roku. Devětadvacetiletý muž žije sám...
Nejlepší skotská detektivka roku. Vítěz ceny ITV3 krimi Book Club Best Read Award; finalista CWA John Creasey Dagger pro nejlepší debut kriminální román roku, finalista CWA Ian Fleming Steel Dagger za nejlepší thriller roku, nominace v Theakston kriminální román roku. Devětadvacetiletý muž žije sám ve svém glasgowském...
Nejlepší skotská detektivka roku. Vítěz ceny ITV3 krimi Book Club Best Read Award; finalista CWA John Creasey Dagger pro nejlepší debut kriminální román roku, finalista CWA Ian Fleming Steel Dagger za nejlepší thriller roku, nominace v Theakston kriminální román roku. Devětadvacetiletý muž žije sám ve svém glasgowském bytě. Zazvoní telefon. Neformální konverzace, z které ale vyplyne pracovní nabídka. Stopy najdeš, když víš, kde je hledat. Je to expert. Samotář. Na volné noze. Další kšeft je jen další kšeft, ale co když chce tahle organizace víc? Setkání v klubu. Nabídka. Stručná. Cíl: Lewis Winter. Je těžké dobře zabít člověka. Lidi, kteří to dělají dobře, tohle vědí. Lidi, kteří to dělají špatně, nesou tvrdé následky. Tvrdé následky mají své důsledky. Strhující a poutavý román o temných vztazích a ještě temnější morálce. Nezbytná smrt Lewise Wintera představuje pozoruhodný a výrazný nový hlas v detektivním žánru. OHLASY „Opravdu výjimečný debut!“ Independent „Brutální, vtipné a velmi dobře napsané… geniální debut.“ Sunday Telegraph „Pozoruhodné… britský thriller bude mít novou hvězdu.“ Daily Mail „Mackay stupňuje napětí jako mistr.“ Daily Telegraph „Pozoruhodně originální… zcela věrohodný a znepokojivý portrét organizovaného zločinu.“ Observer RECENZE Pozoruhodně originální thriller Malcolma Mackaye vrhá světlo na kriminální podsvětí Glasgow „Je snadné zabít člověka,“ říká vám vševědoucí vypravěč. „Je těžké zabít člověka dobře. Lidé, kteří to dělají dobře, tohle vědí. Lidé, kteří to dělají špatně, nesou tvrdé následky. Toho si musí být vědomi i ti talentovaní.“ Mackayova Nezbytná smrt Lewise Wintera – první díl trilogie – je překvapivě zvláštní a pozoruhodně originální debut. Je to příběh o vraždě, ale v našlapaném knižním trhu vyniká mj. i tím, že je to detektivka naruby. Není to pátrání po neznámém vrahovi ani žádný závod za odvrácení smrti – postava detektiva nehraje v ději žádnou výraznou roli. Místo toho od začátku víme, že Calum MacLean, „devětadvacetiletý nájemný vrah, který žije v Glasgow“, bude náš vrah. Lewis Winter z názvu knihy je osamělý neschopný, druhořadý drogový dealer, který se zaplete do „větších kšeftů“ ve snaze udržet si náročnou (mladší a nevěrnou) přítelkyni. Mackay mění úhly pohledu – pohled Calumův, hledisko slibně se rozvíjející kriminální organizace, která ho zaměstná, aby se zbavila potenciální Winterovy hrozby, pohled detektiva při práci nebo hledisko povrchní přítelkyně plánované oběti – podle toho, jak se vyvíjí děj. Co z toho vzniká, je pochmurný, depresivní a děsivě věrohodný obraz glasgowského podsvětí. Napětí – a je ho tam opravdu dost; knihu je těžké nedočíst na jeden zátah – buduje Calumovo plánování vraždy, to, jak Lewis nevědomě prochází životem, jak se vyjasňuje realita tohoto bezútěšného a nebezpečného světa. Mackayův styl je chladný, striktně věcný, hraničící s chladnokrevností. Píše krátkými, říznými větami. V přítomném čase. Opět zvláštní, ale mírně návykové. Calum „nepije. Vůbec. Prostě svou práci zvládá. Není v tom žádné velké tajemství. Není to žádná věda. Stačí se s tím vypořádat.“ Ve vyprávění střídavě promlouvá o třetí osobě a k druhé osobě. Oslovování čtenáře „vy“ při zločinném jednání nebo při vyšetřování noří čtenáře hluboko do světa Mackayových postav. „Ta rána je vždycky znepokojivá. Nezáleží na tom, kolikrát už jste ji slyšeli.“ Malými klidnými tahy, jež jsou sotva postřehnutelné, promění Mackay každou ze svých postav v reálné lidi – lidi se zájmy, zázemím a všemi malými bezvýznamnými věcmi, které tvoří život – a skončí zcela uvěřitelným a zneklidňujícím portrétem organizovaného zločinu.