Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
%
( Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
16.12.2016
1
Je to trochu zvláštní, jak ten čas letí... Autobusy Karosa řady 900 ještě tu a tam někde jezdí, i když už spíše výjimečně, ale ještě před několika málo lety byly poměrně běžné, a už o nich vychází kniha v edici "Retro".
V úvodu je krátce nastíněna situace v Karose v úvodu 90. let, příchod strategického partnera v podobě firmy Renault, poté na sklonku roku 1999 začlenění Karosy do holdingu IRISBUS,...
Je to trochu zvláštní, jak ten čas letí... Autobusy Karosa řady 900 ještě tu a tam někde jezdí, i když už spíše výjimečně, ale ještě před několika málo lety byly...
Je to trochu zvláštní, jak ten čas letí... Autobusy Karosa řady 900 ještě tu a tam někde jezdí, i když už spíše výjimečně, ale ještě před několika málo lety byly poměrně běžné, a už o nich vychází kniha v edici "Retro".
V úvodu je krátce nastíněna situace v Karose v úvodu 90. let, příchod strategického partnera v podobě firmy Renault, poté na sklonku roku 1999 začlenění Karosy do holdingu IRISBUS, kterou vytvořila firma Iveco a Renault. Zmíněna je i zásadní rekonstrukce továrny v letech 2000 - 2002.
Následuje představení samotné řady 900, kterou tvořily vlastně 4 generace vozidel. První řada 930 a 940 byla osazena motory specifikace EURO 2, následovaly modernizované řady EURO 2 930E a 940E, následovány řadou 950 a 960 - EURO 3. Poslední generaci tvořily modely 950E a 960E. Zde je popsán vývoj od zrodu prototypů a fáze zkoušek přes vylepšená provedení po export do západní Evropy.
Další kapitola je věnována podrobnému popisu řady 930. Dále jsou popsány velmi úspěšné modely školních autobusů Récréo a Axer, které zaznamenaly nečekaný úspěch hlavně ve Francii, ale i v jiných západoevropských zemích.
Další kapitola je věnována modelové řadě 950, od městských až po dálkové modifikace. Poté se kniha věnuje článkovým vozům, které vznikaly především v městských verzích a v počtu 27 ks na výslovné požadavky některých dopravců v linkovém provedení. Závěr knihy je věnován několika speciálním provedením: vozům s plynovým pohonem, "skříňovým" modelům pro Janáčkovu filharmonii, Divadlo Spejbla a Hurvínka a také pro vězeňskou službu.
A jak knihu zhodnotit? Popravdě řečeno, v těch číselných označeních má čtenář, který není zrovna bývalým řidičem autobusu Karosa řady 900 nebo mechanikem v dopravním podniku, trochu zmatek. Různé typy, skoro vždy několik modifikací jednoho typu, lišících se vlastně detaily - použitými motory nebo převodovkami. K tomu modely Récréo a Axer, které byly vlastně také modely z řad C 935, C 955, resp. C 956, celé je to trochu nepřehledné, ale to není chyba knihy, tak se prostě v Karose číslovalo.
Pochvalu zaslouží bohatá fotodokumentace, kniha neobsahuje klasickou barevnou přílohu na konci, jak bývá v této edici zvykem, ale barevné fotografie jsou v celé knize, střídány s černobílými.
Co mi tady trochu chybělo, bylo nějaké závěrečné zhodnocení této řady v době svého vzniku jistě velmi úspěšných a kvalitních vozidel, vlastně by se dalo říct, že by tu měl být možná nějaký "epitaf" nebo "nekrolog", protože s touto řadou vozidel se uzavřela historie Karosy jako samostatné značky, která vznikla v r. 1948 a jejíž historie sahá až ke slavné továrně na kočáry Josefa Sodomky, který ji založil v r. 1896. Vysokomýtská firma ale stále žije, od 1.1.2007 pod názvem Iveco Czech Republic vyráběla autobusy Irisbus, v posledních letech pak Iveco Bus. Toto mohlo být na konci krátce zmíněno a zrekapitulováno. Jinak jsem ale ale spokojený, moje poctivé 4 * si kniha zaslouží.
Číst více
Číst více
16.6.2019
Výborná a přehledná publikace.