Objednávka

Získejte slevu na nákup až 500 Kč. 

Všímavost a Já

Recenze(16)

95 %

(16 Recenzí)

Jazyk

čeština

Když chcete porozumět sami sobě. Hlavním cílem knihy o všímavosti je pomoci lidem osvojit si techniky, s nimiž mohou sami sobě pomoci. Tím, že porozumí sobě samým. Všímavost, anglicky mindfulness, je v dnešní době velmi skloňovaným pojmem. Zkušený psychoterapeut Jan Benda napsal knihu pro všechny,...
Když chcete porozumět sami sobě. Hlavním cílem knihy o všímavosti je pomoci lidem osvojit si techniky, s nimiž mohou sami sobě pomoci. Tím, že porozumí sobě samým. Všímavost, anglicky mindfulness, je v dnešní době velmi skloňovaným pojmem. Zkušený psychoterapeut Jan Benda napsal knihu pro všechny, kteří chtějí...
Když chcete porozumět sami sobě. Hlavním cílem knihy o všímavosti je pomoci lidem osvojit si techniky, s nimiž mohou sami sobě pomoci. Tím, že porozumí sobě samým. Všímavost, anglicky mindfulness, je v dnešní době velmi skloňovaným pojmem. Zkušený psychoterapeut Jan Benda napsal knihu pro všechny, kteří chtějí porozumět sobě samým a také je zajímá, kam směřuje současná, na vědeckých poznatcích založená psychoterapie. Autor inovativně a čtivě spojuje na první pohled poněkud nesourodé věci – buddhistickou filozofii, meditaci, nejnovější poznatky neurověd, ale také transpersonální zkušenosti vyvolané psychedeliky. Hlavním cílem knihy je pomoci lidem osvojit si podle ní techniky, s nimiž mohou sami sobě pomoci. K tomu pomáhají nejen příklady z autorovy terapeutické praxe, ale i dvacet praktických cvičení, která umožňují zážitkově se seznámit s všímavostí a soucitem k sobě.

Kniha

327 Kč

Audiokniha

349 Kč

Audiokniha

rok vydání 2024

Podrobnosti

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

95%

(16 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

19.10.2024
Pokud odfiltruju ty buddhistické aluze, tak 1-3 kapitola byla výborná, za *****. Většina závěrečné kapitoly o řešení psychických problémů pomocí psychidelik a buddhistické meditace vedoucí ke změně vnímání reality, byly fakt nebezpečné bláboly. Což připouští i sám autor v několika pasážích, že ne vždy takové experimenty vedou k pozitivním výsledkům.
Pokud odfiltruju ty buddhistické aluze, tak 1-3 kapitola byla výborná, za *****. Většina závěrečné kapitoly o řešení psychických problémů pomocí psychidelik a...
Pokud odfiltruju ty buddhistické aluze, tak 1-3 kapitola byla výborná, za *****. Většina závěrečné kapitoly o řešení psychických problémů pomocí psychidelik a buddhistické meditace vedoucí ke změně vnímání reality, byly fakt nebezpečné bláboly. Což připouští i sám autor v několika pasážích, že ne vždy takové experimenty vedou k pozitivním výsledkům.
Číst více
19.10.2024
Od knihy jsem neměla žádná velká očekávání a docela mile mě překvapila. Hlavní myšlenky by se daly shrnout na menším počtu stránek, ale četlo se to celkově dobře. Kniha je určena terapeutům, psychologům, studentům psychologie atd. - usuzuji z recenzí v úvodu knihy a z velkého množství odkazů a průběžného srovnávání různých přístupů, autorů, klasifikace a terminologie. Hlavní myšlenka knihy je velmi...
Od knihy jsem neměla žádná velká očekávání a docela mile mě překvapila. Hlavní myšlenky by se daly shrnout na menším počtu stránek, ale četlo se to celkově dobře....
Od knihy jsem neměla žádná velká očekávání a docela mile mě překvapila. Hlavní myšlenky by se daly shrnout na menším počtu stránek, ale četlo se to celkově dobře. Kniha je určena terapeutům, psychologům, studentům psychologie atd. - usuzuji z recenzí v úvodu knihy a z velkého množství odkazů a průběžného srovnávání různých přístupů, autorů, klasifikace a terminologie. Hlavní myšlenka knihy je velmi stručně řečeno v tom, že spouštěč (často někdo nám blízký) vyvolá naše jádrové přesvědčení (např. "nemohu se na nikoho spoléhat", "nesmím nikoho zklamat" apod.), nastává niterná bolest (např. stud, méněcennost) a aplikuje se obranný mechanismus (např. nenávist, zaslepenost, apatie, pýcha, bezohlednost, nekonečné pochybování apod.) a projeví se symptom (agresivní verbální útok, nadměrné pití alkoholu apod.). Tento proces se děje v důsledku zraněného Já. Typicky se objevují tyto varianty zraněného Já: ztracené (z dětství nesený pocit existenciálního ohrožení, tj. často chyběl pocit ochrany a bezpečí), opuštěné (kosmická osamělost a prázdnota - nebyly dostatečně naplňovány potřeby péče, blízkosti či domova), méněcenné (nedostatečnost, bezcennost, toxický stud - v dětství chyběl pocit rodičovské podpory, uznání a ocenění) a nafouknuté (nadřazenost a omnipotence, které oscilují s pocitem bezcennosti a studu, jde o podvariantu méněcenného Já - obvykle důsledek liberální výchovy bez hranic, ale může být také důsledkem extrémě tvrdé a citově chladné výchovy). Léčení zraněného Já probíhá hlavně přes všímavost (všímavé uvědomění si zúženého stavu vědomí při aktivaci výše uvedeného schématu) a soucit. (To jsem to ale opravdu hodně zjednodušila). Autor zmiňuje také narativní Já (aneb náš příběh o nás samotných, který sobě i ostatním vyprávíme, ať nahlas nebo v duchu) a zdravé autentické Já (k tomuto přikládá soubor otázek k vlastnímu otestování). Závěrečné kapitoly jsou o transcendentním Já, intenzivní meditaci a psychedelikách. Co se týká transpersonálních zkušeností, podle autora je naivní se spoléhat na to, že tyto samy o sobě vyřeší naše každodenní osobní a vztahové problémy. K uzdravování rigidního zraněného Já totiž dochází až po meditaci/psychedelické zkušenosti (a nejspíše prostřednictvím vztahu s průvodcem/terapeutem/komunitou), teprve když se náš nový pohled na sebe samé začne projevovat v našem každodenním životě - vztazích, rozhodnutích atd. Meditace/psychedelická zkušenost ale není jediná cesta. Za typické projevy vlastního sebepřesahování autor považuje etickou čistotu, nesebestřednost a soucit. Každopádně jak vyplývá také ze závěru, to co kniha představuje, je jeden z přístupů ve velkém množství jiných teorií a přístupů. "Současní rodiče se někdy pokoušejí VYSVĚTLOVAT dětem, že nemají důvod se bát. Tím ale v podstatě nutí děti strach potlačit a pouze předstírat, že se nebojí. Ve skutečnosti ale teprve když je pocit strachu AKCEPTOVÁN, může se transformovat. Rodič by tedy měl chápat, že když se dítě bojí, potřebuje ochránit. A nezáleží přitom, proč nebo čeho se bojí. Je to jednoduché. Když se dítě bojí, rodič má ochraňovat. Ne nutit dítě, aby se nebálo. Dítě má nárok očekávat, že se o ochranu postará rodič. Jestliže toto rodič odmítne třeba proto, že se mu strach dítěte zdá neopodstatněný, strach dítěte nezmizí. Dítě ho jen přestane ukazovat navenek. Uvnitř ale stále bude strach cítit a navíc vnímat jako něco, co by "nemělo mít". Aby dítě vyhovělo očekávání rodiče, vytvoří si tedy jakousi ochrannou "masku". Můžeme říct, že vlastně převezme odpovědnost za to, aby se RODIČ cítil dobře. A právě taková maska zakrývající pocit existenciálního strachu je typickým doprovodným jevem "ztraceného Já". "Ideální rodiče samozřejmě nepodmiňují svou lásku tím, že by dítě muselo naplňovat nějaká jejich očekávání. Jsou se svým životem spokojení. Zvládají všechny výzvy, které život přináší. A jejich základní životní spokojenost přitom nijak nezávisí na tom, co dělá nebo nedělá jejich dítě." "...jedním z úkolů všímavého dospělého je naučit se vědomě soucítit s niternou emoční bolestí." "...fáze osobního i transpersonálního vývoje se nejlépe poznají podle toho, jak se CHOVÁME ke svým blízkým." "Sebestřednost a individualismus nás dovedly na pokraj planetární krize. A zdá se, že celý Západ nyní naléhavě potřebuje změnit "kulturu vědomí", abychom jako lidstvo vůbec přežili."
Číst více Číst více

Více od autora:

Jan Benda

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat