Objednávka

Vyhrajte každý den 300 Kč na nákup a zapojte se do slosování o čtečku PocketBook.

Noc v Lisabonu

Noc v Lisabonu

Bez hodnocení

Podrobnosti

O knize

„Mluvil ke mně, ale věděl jsem, že jsem pro něj jen stěnou, která mu občas vrací ozvěnu.“ Na útěku z vyšinuté Evropy roku 1942 se potkali v úřední džungli lisabonského přístavu, kde je běžencům z Německa a dalších okupovaných zemí někdy dopřáno vmáčknout se na loď do Ameriky. Jenže vypravěč zrovna prohrál všechny...
„Mluvil ke mně, ale věděl jsem, že jsem pro něj jen stěnou, která mu občas vrací ozvěnu.“ Na útěku z vyšinuté Evropy roku 1942 se potkali v úřední džungli lisabonského přístavu, kde je běžencům z Německa a dalších okupovaných zemí někdy dopřáno vmáčknout se na loď do Ameriky. Jenže vypravěč zrovna prohrál všechny peníze v zoufalé hazardní...
„Mluvil ke mně, ale věděl jsem, že jsem pro něj jen stěnou, která mu občas vrací ozvěnu.“ Na útěku z vyšinuté Evropy roku 1942 se potkali v úřední džungli lisabonského přístavu, kde je běžencům z Německa a dalších okupovaných zemí někdy dopřáno vmáčknout se na loď do Ameriky. Jenže vypravěč zrovna prohrál všechny peníze v zoufalé hazardní hře o lodní lístek. Kolemjdoucí s pasem na jméno Schwarz mu slíbí darovat ten svůj i s americkým vízem pod podmínkou, že zůstane v noci s ním a vyslechne jeho příběh. Zatímco spolu procházejí bary i spícími ulicemi, jež se tváří tak nezúčastněně, ožívá v jeho zpovědi příběh uprchlíka před zvůlí velkých dějin hnaných stádní malostí. Schwarz vypráví, aby dal své kalvárii smysl, aby se dočkal rozhřešení za smrt fanatického švagra a vyrovnal se s odchodem manželky. Jedna z nejpůsobivějších elegií emigrantské literatury testuje význam vzpomínky v ataku nelidských okolností i sílu žít, bojovat a milovat dál, a to veškeré rakovině světa navzdory. Remarque ví, že sestup do nejtemnější noci je jako ve filmu Casablanca jednosměrný a že vrátit se nelze – ale naděje na lidštější život vždycky umírá poslední. „Vzácný a pro mě vždycky obdivuhodný autor. Jeho čistá láska k životu a bezprostřední přístup ani nemůžou sledovat ambice někoho soudit nebo obžalovávat. Dokonce ani za války ne.“ – Václav Neužil. „Nejzadumanější a nejpropracovanější próza posledního romantika. Přestože ji možná předčí jiné velké emigrantské monology, rozhodně mezi nimi patří k nejvýmluvnějším.“ – The New York Times.

Více od autora:

Erich Maria Remarque

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat