Objednávka

Geniální přítelkyně: Příběh ztracené holčičky

Geniální přítelkyně: Příběh ztracené holčičky
E-kniha

90 % (930 Hodnocení)

Geniální přítelkyně: Příběh ztracené holčičky

E-kniha - pdf, epub, mobi

rok vydání 2018

Ihned ke stažení

Podrobnosti

O knize

Závěrečný díl tetralogie Geniální přítelkyně je románem o zralosti, o stáří, o kořenech a vykořeněnosti, o (ne)zmoudření a (ne)smíření. Vypráví o ztracených individuálních i kolektivních iluzích, privátní osudy jsou opět přirozeně propleteny s nedávnou historií mladé Italské republiky, která přišla na svět po referendu...
Závěrečný díl tetralogie Geniální přítelkyně je románem o zralosti, o stáří, o kořenech a vykořeněnosti, o (ne)zmoudření a (ne)smíření. Vypráví o ztracených individuálních i kolektivních iluzích, privátní osudy jsou opět přirozeně propleteny s nedávnou historií mladé Italské republiky, která přišla na svět po referendu v roce 1946, jen o...
Závěrečný díl tetralogie Geniální přítelkyně je románem o zralosti, o stáří, o kořenech a vykořeněnosti, o (ne)zmoudření a (ne)smíření. Vypráví o ztracených individuálních i kolektivních iluzích, privátní osudy jsou opět přirozeně propleteny s nedávnou historií mladé Italské republiky, která přišla na svět po referendu v roce 1946, jen o dva roky později než románové hrdinky, a která přestala existovat v roce 1994, po zhroucení dosavadního stranického systému. I Eleně a Lile se – každé jinak a jindy – zhroutí svět a hrozí jim, že zmizí v propadlišti dějin spolu s ním. Ale zatímco Lila po neviditelnosti vždy toužila, Elena, která pilně dřela na svém zviditelnění, to nehodlá dopustit. Téma vztahu života a fikce, velikosti a omezenosti literatury, konečnosti života a nesmrtelnosti knih, které v prvních třech dílech zůstávalo pod povrchem textu, se ve velkém finále stane klíčovým. Neapolská tetralogie navazuje na tradiční román, ale zároveň přináší nový čerstvý vítr. Poskytuje čtenářům nejen to, co chtějí, ale mnohem víc, o čem ani nevěděli, že po tom prahnou. … Díky propojení vysokého a všedního umění se Ferrante jeví jako Dickens 21. století. The Economist Schováváte si nějaká slova pro mimořádné příležitosti? Nyní máte možnost je použít: geniální, odvážný a mistrovský! Tyto přívlastky přesně sedí na čtvrtý díl tetralogie Eleny Ferrante. Charles Finch, The Chicago Tribune Příběh Lily a Lenù není soukromý. Jejich neúspěch je neúspěchem italské první republiky, je to krach poválečného ekonomického zázraku… Ferrante uspěla tam, kde mnozí jiní selhali, nejen proto, že píše líp a umí spojit rozum s emocemi jako málokdo, ale také proto, že možná jako první prošla dějinnou křivku zezdola, z pohledu těch, pro něž společenský vzestup nebyl sociologickou definicí, nýbrž hranicí mezi životem a přežitím. Andrea Colombo, Il manifesto Elena Ferrante má své hrdinky zažité natolik důvěrně, že je schopná vykreslit, jak jediné rozhodnutí, jediná událost či nedorozumění mohou spustit dominový efekt napříč rodinami a sousedy, jak se hluboká propast mezi matkou a dcerou může přenášet z generace na generaci a jak hluboké kořeny sahající daleko do minulosti má současná společenská situace. Michiko Kakutani, The New York Times Příběh přátelství dvou žen, Lily a Eleny, vyprávěný na tisíci osmi stech stranách cyklu Geniální přítelkyně, obnažuje touhy, fantazie, emoce, závist, zášť a žárlivost, ty nejtajnější myšlenky a nejpalčivější zážitky, od násilí ze strany otců a partnerů po napjaté a nedořešené vztahy s matkami. Paola Splendoreová, Lo Straniero O skutečnou totožnost Eleny Ferrante se literární obec zajímá už od počátku devadesátých let, kdy vyšla románová prvotina L’amore molesto (1992, Tíživá láska) osob(y) publikující(ch) pod tímto jménem. Mezinárodní úspěch tetralogie Geniální přítelkyně, tvořené romány L’amica geniale (2011, Geniální přítelkyně), Storia del nuovo cognome (2012, Příběh nového jména), Storia di chi fugge e di chi resta (2013, Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou), Storia della bambina perduta (2014, Příběh ztracené holčičky), dal podnět k intenzivnějšímu pátrání po její identitě. Ať už je Elena Ferrante kdokoli, v současnosti je kritikou řazena mezi největší žijící italské autory a týdeník Time ji v roce 2016 zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa. S jejím vypravěčským mistrovstvím, které není založeno na narativních experimentech, ale na strhující síle výpovědi o těch nejzákladnějších lidských citových poutech, se už mohli čeští čtenáři setkat v románě Dny opuštění (2011). Její romány Tíživá láska a Dny opuštění se dočkaly filmového zpracování (1995, r. Mario Martone a 2005, r. Roberto Faenza), nyní se na motivy tetralogie Geniální přítelkyně chystá v produkci společnosti HBO a italské RAI osmidílný televizní seriál.

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

90%

(930 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

13.8.2020

72

Není moc knižních sérií, které mě donutí přečíst je až do úplného konce. Geniální přítelkyně mezi nimi zaujímá výjimečné místo. Těžko hledám přesné vyjádření mé spokojenosti, zvlášť, když jsem si dole přečetl několik výstižných komentářů a nemám moc co dodat. Každopádně jde o maximálně plastický popis jednoho komplikovaného trojvztahu (Lina, Lenù, Nino), ale hlavně chudinské čtvrti Neapole a určité...
Není moc knižních sérií, které mě donutí přečíst je až do úplného konce. Geniální přítelkyně mezi nimi zaujímá výjimečné místo. Těžko hledám přesné vyjádření mé...
Není moc knižních sérií, které mě donutí přečíst je až do úplného konce. Geniální přítelkyně mezi nimi zaujímá výjimečné místo. Těžko hledám přesné vyjádření mé spokojenosti, zvlášť, když jsem si dole přečetl několik výstižných komentářů a nemám moc co dodat. Každopádně jde o maximálně plastický popis jednoho komplikovaného trojvztahu (Lina, Lenù, Nino), ale hlavně chudinské čtvrti Neapole a určité části Itálie jako fenoménu energie, živočišnosti, věčného pohybu a konfliktů. Itálie, kde mafiánská chobotnice, stejně jako intelektuálská levice a její nesmiřitelná agresivní rudá pěst, tvrdě bojovaly o svou pozici. Té poválečné Itálie, kde se žilo naplno a umíralo často a která během několika desetiletí rychle zapomínala na svou katolickou minulost a přísné mravy, na dobu kdy i rozvody byly tabu. V kontrastu k tomu mi (sice dobře obsazený) TV seriál, jehož několik dílů jsem souběžně sledoval na HBO, připadá zpomalený až na nesnesitelnou míru: dlouhé pohledy a nekonečné mlčení jako by patřilo spíš do poválečné bergmanovské severské kinematografie a vůbec nevystihuje temperament, kterého si každý návštěvník Itálie musí všimnout (tak rychlý pohyb lidí v metru jsem viděl pouze v Římě, a věřím, že v Neapoli to bude ještě o něco svižnější). Příběh ztracené holčičky nakonec vše vrací přesně tam, kde první část začínala a všechny osudy Lili, Lenù a jejich blízkých bezpečně posílá do knihovny věčně živé literatury. 95 % (aktuálně 560 hodnotících s průměrem 91 %), 95 % i za celou sérii. ... Místo poslední tečky přidávám s poděkováním jeden citát, který tetralogii geniálně vystihuje: …Máme tu dvě v podstatě nesympatické hrdinky (včetně jejich nesympatických partnerů a příbuzných, nesympatických potomků a nesympatických známých), máme tu minimum dialogů (toho nezbytného koření každého vyprávění), máme tu časté "žvanění o žvanění", nadmíru nepříjemných exkurzů do reality italského politického života, problematický sloh (předlouhá, nepřehledná souvětí), máme tu detailní rozpitvávání mnohdy až chorobných vztahů a jižanské nezvladatelné prchlivosti – ale když dočtete, najednou do sebe zapadne všechno, co do sebe zapadnout mělo a člověk v té chvíli cítí, že přečetl vlastně docela mimořádný příběh… (uživatel marlowe)
Číst více Číst více
22.2.2021

57

Záverečná časť tetralógie bola perfektným zakončením celej ságy. Dej plynie pútavo a číta sa veľmi dobre. Atmosféra v Neapole je dusivá a vďaka autorke a jej talentu to pocíti aj čitateľ. Príbehy postáv nie sú idealizované, ako to často býva, ale sú to živí ľudia, ktorí prechádzajú vzostupmi aj pádmi a taktiež robia omyly. Táto časť sa venuje dospelému životu hlavných hrdiniek a ich okolia. Po...
Záverečná časť tetralógie bola perfektným zakončením celej ságy. Dej plynie pútavo a číta sa veľmi dobre. Atmosféra v Neapole je dusivá a vďaka autorke a jej talentu...
Záverečná časť tetralógie bola perfektným zakončením celej ságy. Dej plynie pútavo a číta sa veľmi dobre. Atmosféra v Neapole je dusivá a vďaka autorke a jej talentu to pocíti aj čitateľ. Príbehy postáv nie sú idealizované, ako to často býva, ale sú to živí ľudia, ktorí prechádzajú vzostupmi aj pádmi a taktiež robia omyly. Táto časť sa venuje dospelému životu hlavných hrdiniek a ich okolia. Po prečítaní všetkých častí mám pocit, že obe hlavné postavy napriek všetkému, čo bolo o priateľstve napísané, sú skôr rivalky, občasné svetlé chvíľky v ich vzťahu ma o opaku nepresvedčili. Zaujímavé bolo vierohodné vykreslenie politickej a spoločenskej situácie v Taliansku na pozadí románu. Celá sága je veľmi intenzívna a vzhľadom k množstvu vedľajších postáv ju odporúčam čítať naraz. Napriek tomu, že mi žiadna z hlavných postáv neprirástla k srdcu, je príbeh ako celok úžasný a silný, určite Geniálnu priateľku odporúčam :-)
Číst více Číst více

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat