Objednávka

Digitální demence

Digitální demence
E-kniha

76 % (211 Hodnocení)

Digitální demence

76 % (211 Hodnocení)

E-kniha - pdf

rok vydání 2014

Omlouváme se, prodej již byl ukončen. Podívejte se níže na dostupné varianty nebo přejděte na celou naší nabídku.

Podrobnosti

  • Nakladatel
  • Kategorie
  • Formát
    • pdf
  • Věkový limit
    • 0
  • Jazyk
    • čeština
  • Počet stránek
    • 344
  • Délka ukázky
    • 15 %
  • ISBN
    • 978-80-729-4872-7

O knize

Digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. To, co jsme dřív prováděli jednoduše pomocí rozumu, nyní obstarávají počítače, smartphony, organizéry a navigace. To s sebou nese nezměrné nebezpečí, říká neurovědec Manfred Spitzer. Výsledky výzkumu, které zmiňuje, jsou alarmující. Na digitálních médiích...
Digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. To, co jsme dřív prováděli jednoduše pomocí rozumu, nyní obstarávají počítače, smartphony, organizéry a navigace. To s sebou nese nezměrné nebezpečí, říká neurovědec Manfred Spitzer. Výsledky výzkumu, které zmiňuje, jsou alarmující. Na digitálních médiích vzniká závislost. V...
Digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. To, co jsme dřív prováděli jednoduše pomocí rozumu, nyní obstarávají počítače, smartphony, organizéry a navigace. To s sebou nese nezměrné nebezpečí, říká neurovědec Manfred Spitzer. Výsledky výzkumu, které zmiňuje, jsou alarmující. Na digitálních médiích vzniká závislost. V dlouhodobém horizontu poškozují tělo a především mysl. Jakmile přestaneme vyvíjet duševní úsilí, ochabuje nám paměť. Nervové spoje odumírají, ty nové nepřežijí, protože jich není třeba. U dětí a mladistvých vinou digitálních médií dramaticky klesá schopnost učení a výsledkem jsou poruchy pozornosti a čtení, úzkost a otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony knásilí a úpadek společnosti. Spitzer ukazuje obavy, jež tento vývoj vzbuzuje, a vybízí k omezení konzumního způsobu života, především u dětí, abychom zabránili digitální demenci. V Německu i anglosaském světě vzbudila kniha mimořádný ohlas jak mezi rodiči a pedagogy, tak i mezi odbornou veřejností, byť reakce byly často rozporuplné. Prodalo se jí přes 200 000 výtisku, několik měsíců se udržela na první příčce bestselleru týdeníku Spiegel a práva na vydání byla prodána zatím do devíti zemí. Manfred Spitzer (nar. 1958) vystudoval medicínu, psychologii a filozofii. Nakonec se zaměřil na obor psychiatrie. Dvakrát působil jako hostující profesor na Harvardu. Vede univerzitní psychiatrickou kliniku v Ulmu a Centrum pro výzkum učení a neurologie. Má na kontě řadu vydaných knih, mimo jiné i bestseller Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens (Učení: Výzkum mozku a škola života, 2002) a Vorsicht Bildschirm! Elektronische Medien, Gehirnentwicklung, Gesundheit und Gesellschaft (Pozor, obrazovka! Elektronická média, vývoj mozku, zdraví aspolečnost, 2005). Na stanici BR-alpha každý týden moderuje vlastní pořad Geist & Gehirn. Spitzer je jedním z nejvýznamnějších německých badatelů v oblasti neurovědy. Nikdo jiný nedokáže zprostředkovat vědecké výsledky tak zábavnou a názornou formou. V loňském roce vydal knihu Mentale Stärke (Mentální síla).

Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu

Ve spolupráci s Databazeknih.cz

76%

(211 Hodnocení)

Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz 

Populární hodnocení

23.7.2014

18

Pravda nebude pravdivější, napíše-li se velkými písmeny. Jak mnoho je tím ale nebohý čtenář odváděn od nezaujatého naslouchání a uvažování: viz např. reakce Michala Rybky na PC Tuningu (http://pctuning.tyden.cz/multimedia/hry-a-zabava/30384-digitalni-demence-a-antidigitalni-dzihad-manfreda-spitzera), která sice na účet knihy obsahuje mnoho oprávněně kritiky, přičemž ale to podstatné pomíjí a spolu s...
Pravda nebude pravdivější, napíše-li se velkými písmeny. Jak mnoho je tím ale nebohý čtenář odváděn od nezaujatého naslouchání a uvažování: viz např. reakce Michala...
Pravda nebude pravdivější, napíše-li se velkými písmeny. Jak mnoho je tím ale nebohý čtenář odváděn od nezaujatého naslouchání a uvažování: viz např. reakce Michala Rybky na PC Tuningu (http://pctuning.tyden.cz/multimedia/hry-a-zabava/30384-digitalni-demence-a-antidigitalni-dzihad-manfreda-spitzera), která sice na účet knihy obsahuje mnoho oprávněně kritiky, přičemž ale to podstatné pomíjí a spolu s jízlivým způsobem vyjadřování vyvolává dojem "autor je pitomec, jeho názory jsou blud a tady, vážení přátelé, není nad čím hloubat". Pomocí statistiky lze objevovat mnoho báječných souvislostí. Hůře už se pomocí ní zjišťuje příčina a následek mezi dvěma jevy. A už vůbec pomocí ní nelze nic neprůstřelně dokázat (pokud je něco na základě statistického testu tzv. statisticky prokázáno, např. když je na základě omezeného vzorku vytočených piv prohlášeno, že hostinský nalévá pod míru, zpravidla to znamená, volně a nepřesně řečeno, že pokud bych byl takový neřád a hostinského trápil s tímto testováním opakovaně, křivě bych ho obvinil z nalévání pod míru pouze ve velmi malém a předem daném počtu případů, řekněme v jednom procentu). Přímo excelentně však lze statistikou mást, zavádět a lhát. Na druhé stránce zmíněného článku Rybka předkládá graf, který ukazuje nárůst počtu patentů s rostoucí digitalizací. Dle Rybky to dokazuje, že se Spitzer plete, když říká, že "digitální média přináší duševní úpadek" (V jakém smyslu? U koho?). Ale co tento graf dokazuje? Přímou úměru např. vykazuje také počet udělených Nobelových cen dané zemi na osobu v závislosti na spotřebě čokolády na osobu za rok (http://filipspagnoli.wordpress.com/2012/10/22/statistical-jokes-44-correlation-doesnt-imply-causation-ctd). Spitzer se do podobného dobrodružství uvažování o příčině a následku často pouští také. Ano, jeho závěry jsou většinou v souladu s naší intuicí, ale to neznamená, že jsou správné. Abychom se pokusili zjistit, zda má třebas na onen zmíněný nárůst počtu patentů skutečně významný vliv rozvoj digitalizace, museli bychom holt obětovat pár měsíců času a důkladně celý proces napříč světem a historií prozkoumat, což by samo vydalo na samostatnou knihu (co když to bude přece jen tou čokoládou?!). Spitzer na hlubší vhled rezignuje a spoléhá se přespříliš na laboratorní experimenty a jejich statistické vyhodnocení, což nás může přivést na stopu, ale samo o sobě nám porozumění nepřinese. Tam, kde se Spitzer do hlubších vod vydává, končí nakonec na mělčině průměrné středoškolské hodiny psychologie či poznatku, kterého si každý patrně již někdy všiml. Knihu nakonec přesto spíše doporučuji. Popichuje k zaměření pozornosti na věci, které jsme zvyklí přehlížet a o to by tu mělo jít především. Zda a jak nás digitalizace mění, nechť si pozoruje každý sám na sobě a sám si také odpoví. Ostatně těžko učeným textem někoho přesvědčit, že se bude cítit šťastnějším, pokud si místo nočního paření po síti raději zrána vyrazí s přáteli, mapou a kompasem někam do lesa, aniž si to dotyčný sám nevyzkouší. Osobně s lecčím v této knize souhlasím, nicméně na rozdíl od Spitzera se domnívám, že bychom si starosti neměli dělat kvůli nadbytku integrovaných obvodů, ale kvůli nedostatku prachobyčejné sebekontroly a kritického myšlení. Digitální svět je jen mocným zesilovačem, v kterém nedostatek obou velice snadno vyjde najevo... podobně jako ve Spitzerově textu. Pokud jste dočetli až sem, gratuluji k nadprůměrné schopnosti koncentrace.
Číst více Číst více
15.4.2016

17

Hrozně rád bych dal pět hvězdiček, ale kniha je tak jednostranně zaměřená, že to nejde. Vlastně tak shazuje sama sebe a to je velká škoda. Na knize je úžasné, že se dozvíme spoustu věcí o fungování lidského mozku. Je vysvětlen jeho vývoj v dětství, fungování synapsí a změny v jeho struktuře během života a během učení. Spitzer vše velmi srozumitelně vysvětluje a musím říct, že se mi kniha celou dobu...
Hrozně rád bych dal pět hvězdiček, ale kniha je tak jednostranně zaměřená, že to nejde. Vlastně tak shazuje sama sebe a to je velká škoda. Na knize je úžasné, že se...
Hrozně rád bych dal pět hvězdiček, ale kniha je tak jednostranně zaměřená, že to nejde. Vlastně tak shazuje sama sebe a to je velká škoda. Na knize je úžasné, že se dozvíme spoustu věcí o fungování lidského mozku. Je vysvětlen jeho vývoj v dětství, fungování synapsí a změny v jeho struktuře během života a během učení. Spitzer vše velmi srozumitelně vysvětluje a musím říct, že se mi kniha celou dobu dobře četla. Nestalo se, jak se někdy stává, že kniha začne ke konci nudit. Bohužel předkládaný tón knihy je tak negativní, že se tomu člověk zdráhá věřit. Co je nejhorší, některé jeho závěry ohledně počítačových her jsou až směšné. Jeho popisy her odhalují, že mu chybí praktické zkušenosti. Působí to totiž, jakoby v životě ani žádnou hru nehrál a vše má jen odpozorováno u druhých. To knize extrémně ubírá na věrohodnosti. Přitom je to velká škoda, protože spousta jeho argumentů co se týče zneužívání elektronických médií je podpořena výzkumy. Kniha je extrémně znepokojující, protože vysvětluje jak zhoubný vliv má na dětský mozek svět elektronických médií. Tak jako děti musíte regulovat ohledně pojídání sladkostí, protože se ve svém věku ještě nedokáží adekvátně ovládat, tak musí být regulovány i ohledně přístupu k elektronickým médiím. Doporučuju všem rodičům malých dětí, protože kniha je určená především pro ně. I přesto, že je kniha extrémně jednostranná, dá se tento pohled odfiltrovat a kniha je skutečně v mnohém poučná až šokující. Rozhodně doporučuju k přečtení. 85%
Číst více Číst více

Více od autora:

Manfred Spitzer

Verze vašeho prohlížeče je zastaralá!

a může vykazovat chyby v průběhu nákupu či v samotném zobrazení.
Pro nerušený nákup aktualizujte váš prohlížeč na nejnovější verzi nebo zvolte jiný prohlížeč.

Otevřít v Microsoft Edge Přesto pokračovat